marți, 6 noiembrie 2012

Dramaturgul, azi


                                                

  Azi am în „portofoliu” optsprezece piese „mari” şi opt piese „mici”.  În mod normal nici nu s-ar face o deosebire între „mari” şi „mici”... dar pentru că, în mod curent, ea se face, şi pentru că nimic din ce ni se întâmplă azi nu mai e normal... realizez şi eu această disjuncţie. Cu obiecţia că o piesă pentru copii se scrie cel puţin la fel de greu ca şi una pentru „adulţi”. Mai fac precizarea că nu dramatizez basme sau romane: când mă apropii de una din ele (cum am făcut cu „Alice nu ştie să moară”, după Jurnalul Alicei Voinescu, piesă pusă în scenă de maestrul Mircea Cornişteanu la Teatrul Naţional din Craiova) o fac într-un mod foarte liber, ca o piesă autonomă, ci nu ca o adaptare. Am publicat două cărţi de teatru, am câştigat sau am fost nominalizat la câteva zeci de concursuri de dramaturgie naţionale (inclusiv UNITER), ale Uniunii Scriitorilor, mi s-au jucat opt piese şi încă două sunt pe „buza” scenei. Mai precizez că din cele douăzeci şi şase, jumătate sunt foarte recente, cu ele particip la concursuri, unde condiţia de nepublicat, nejucat e esenţială. Spun toate acestea ca să respect rigorile anchetei dumneavoastră. Mai adaug că pot să mă consider un autor oarecum „fericit”: am fost jucat cu trei piese la Teatre Naţionale, unde se „pătrunde” foarte greu. Celelalte au fost „puse” la teatre de stat, de prestigiu Ştiu autori dramatici foarte buni care nici măcar nu au debutat cu o piesă pe scândura Scenei...
   Am urmărit „faza” precedentă a anchetei dumneavoastră. Am citit părerea maestrului Cornişteanu, pe care îl respect foarte mult, a Alinei Rece, dintre regizorii tineri admirabili, şi cred că părerile lor, care coincid cu ale altor membri marcanţi ai „clubului” select al regizorilor, sintetizează impresia obsedantă al acestei tagme: dramaturgia română contemporană nu există! Nu ştiu ce conţine muntele de texte din biroul domnului Cornişteanu, dar el ar trebui privit ca o metaforă a precarităţii relaţiei regizor-autor contemporan.  Argumente de felul „literaturizare excesivă” de ce nu i se aplică, de pildă, şi lui Shakespeare însuşi, pentru că într-un excurs critic cinstit nimeni nu trebuie cruţat. Ar trebui să se recunoască, într-un mod onest, că de fapt suntem într-o hegemonie nemiloasă a Regizorului, în jurul căruia se învârt, ca nişte titirezi descumpăniţi, directori de teatre, scenografi, actori. Iar când directorul de teatru e şi regizor, convieţuirea devine uneori imposibilă. În această ecuaţie autorul dramatic nici nu mai contează: el a ajuns a şaptea roată de la căruţa Teatrului. Totul porneşte de la trufia acceptată a regizorului , dublată de comoditatea sa malignă: de ce să mai „despic” un text contemporan necunoscut: prefer să mestec, la infinit, marile piese, să le mai adaug două trei nuanţe, atât cât să dovedesc cât sunt eu de „mare”! Dispreţul regizorului pentru Text e depăşit doar de scărba acestuia faţă de autorul Textului. Iar dacă autorul mai şi trăieşte, „vina” e maximă şi e pedepsită exemplar!
   Desfid orice argumentaţie simplistă după care dramaturgia contemporană nu există. Pot oricând, şi chiar aş „sacrifica” una dintre piesele mele recente publicând-o aici sau aiurea, să exemplific pe propria „carne” că piesa de teatru românească există şi are un anume standard. E trist că la această tăvălire în noroiul Nimicului nu reacţionează nimeni, nici Uniunea Scriitorilor care, pentru a se alinia mai bine la trendul desfiinţării de facto al speciei „piesă de teatru”, face şi ea ce poate: aproape a anulat premiile pentru cărţi de teatru, naţionale şi pe filiale, pecetluind astfel decesul piesei de teatru, ajunsă astfel, „text dramatic”, „scenariu teatral” şi orice altceva. Şi mai trist e faptul că autorii de piese de teatru, câţi au mai rămas, se complac într-o expectativă aproape frauduloasă, mulţumindu-se cu firimiturile pe care, generoasă, lumea din preajma Teatrului le aruncă: un concurs dramaturgic, terminat măcar cu o nominalizare şi, rar, câte o punere în scenă. Şi asta doar pentru unii, nu întotdeauna cei mai merituoşi. V-o spune unul care, aşa cum am precizat la început, are un număr de concursuri naţionale dramaturgice câştigate, şi alt număr de piese jucate. Dar despre concursuri, singurul mod contemporan de a respira al dramaturgului, se cuvine a discuta muuult!
                                                             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu