PLAN
TEATRAL
al Spiritului și al Sufletului românesc
Fiecare nație își are o balanță între emanență și imanență, în virtutea
căruia își produce, apără dar și își promovează propriile valori
cultural-istorice, un Plan al sufletului propriu, de fapt o ”planificare” ușor
involuntară, venită dintr-un subconștient
pâlpăitor, în care sălășuiește un univers simbolic ori
diurn-semnificativ, în care se amestecă deopotrivă, fapte cultural-istorice,
figurile pregnante ale Istoriei și Culturii naționale, dar și simboluri diurne
ale propriului demers existențial, toate etichetate cu ”al nostru” și
depozitate într-un cufăr cu capacul mereu deschis. În ”Universul poeziei”,
George Călinescu observa că, până și un spațiu inefabil, precum Poezia, își are
un univers material propriu, că dincolo de prozodie și figuri de stil stă o morfologie
a poeziei. Esențe de Suflet Românesc
se strecoară, ca un râu limpede sau tulburat de idologii impuse, până și în
unda Poeziei, oricând mai aproape de o globalizare a sentimentului. Cu atât mai
mult se poate decela SR în actul
teatral, ca teritoriu complex, incluzând spațiul dramaturgic, regizoral,
scenografic, Spectacolul în toată complexitatea sa. Repulsia, uneori agresivă,
a tuturor celor implicați în domeniul teatral față de orice fir de SR, catalogat imediat drept patriotism
ieftin, e de-a dreptul dramatică. Priviți și repertoriile teatrelor din
România, de azi sau de acum zece-douăzeci de ani și veți număra pe degetele
unei singure mâini piesele cu un subiect adiacent SR., chiar, sau mai ales!... ale teatrelor pe frontispiciul cărora
scrie ”Național”. A fi purtător de morfologie a SR e pentru orice teatru din România un motiv sigur de refuz.
Argumentul că ”istoricul” e prea aproape de ”politic”, chiar un apanaj al
acestuia, cum se întâmpla în comunism, nu mai e valabil pentru permanentul
genocid cultural al sufletului românesc ce se execută diurn și sistematic. În
aceste condiții să ne mai mire că, destine exemplar-teatrale precum a unui
Mihai Viteazul, Brâncoveanu sau Aurel Vlaicu, de un formidabil dramatism, care
în orice altă cultură ar fi iscat capodopere teatrale doar prin valoarea lor
intrisecă, la noi a fost întâmpinată, timp de secole, cu indiferență, iar azi
chiar cu dispreț. De pildă în cazul lui Mihai Viteazul, aproape inexistent în
literatura, plastica sau muzica românească, cu excepția lui Bălcescu cu al lui ”Românii
subt Mihai Vodă Viteazul”, totuși o lucrare eseistic-științifică, Bălcescu
însuși fiind o figură dramatic-tragică de prim plan, și el pe nedrept absent ca
subiect dramatic.
*
În structura sa adâncă și adevărată, SR
îi e străină ideea de xenofobie, de protecționism cultural de orice fel.
Cultura Neamului nostru s-a hrănit mereu din contactul permanent, uneori chiar
mimetic, cu culturile adiacente. În parcul cultural românesc stau, alături de
tradiționalul stejar, și bradul alsacian, și liana milaneză, și panseluțele
Senei. Dar ce ne facem când asupra stejarului strămoșesc se reped cu topoarele
un cârd de indivizi beți, despre care aflăm imediat cu stupoare că sunt chiar
„de-ai noștri”? Trec pe lângă un stand de cărți și, pe cel mai înalt raft, văd
tronând biografiile lui Hitler și Musolini. Asta în timp ce despre Eminescu
vorbim tot mai rar, despre Cioran, Noica sau Eliade doar în șoaptă, iar un
puști patriot ca Valeriu Gafencu, după doisprezece ani de închisori
antonesciene și comuniste, e trecut la ”interzis”. Despre adevărați criminali
ai omenirii citim cărți, vedem filme și pese de teatru, dar despre mari
personalități ale culturii și istoriei noastre, care din naivitate ori pur și
simplu pentru că s-au născut într-un timp cu rigori discutabile sau chiar
dintr-o sinceră credință, oricum benignă, ne dovedim a fi peste măsură de
scrupuloși. Nu e doar simptomul tatălui sever mai degrabă cu fiii săi decât cu
alții, e un reflex al slugărniciei și
prostiei manifeste: ca să dăm bine în ochii altora, pentru o bursă sau o
invitație în străinătate, ne arătăm față de valorile noaste mai catolici decât
Papa! Iar dacă trebuie să aducem la judecată sufletele alor noștri, să fim
lăsați să-i judecăm noi, și nu să fim mereu indemnați să intrăm în paradigme
deja concepute, după tipare străine și după rigori ce ne sunt și mai străine.
Fără să ne pese că, de fapt, ne vindem și ne împuținăm Sufletul.
Ultimul exemplu de modul cum nația română, prin reprezentanții ei, în speță
ministerul de resort și teatrele pe frontispiciul cărora scrie ”Național” au
grijă de sufletul românesc, e comemorarea a trei sute de ani de la martiriul
Brâncovenilor. Atunci, Ministerul Culturii, sub conducerea ”ungurului” Kelemen
Hunor! , spre cinstea lui, dă o directivă... și spre cine, dacă nu către
”ramurile” sale în teritoriu, care sunt Teatrele Naționale, și le cere să
marcheze într-un fel evenimentul. Teatrul Național București și Teatrul Național Craiova marchează
evenimentul în mod simetric: un spectacol-lectură cu piesa mea, ”Cină cu
soarele sus” și cu o conferință pe teme brâncovenești a acad. Răzvan
Teodorescu. Doar că ”după”... o parte din presa culturală autohtonă se trezește
brusc dintr-un vis lung-globalizant și observă, nu heirupismul evident al
instituțiilor menite să apere și să propage
SR, ci se arată mai degrabă contrariată de faptul că manifestările au avut
loc, acuzând Ministerul Culturii, care pentru prima oară făcuse un gest firesc,
de ingerință în treburile Teatrelor Naționale care, fie vorba-ntre noi, n-ar fi
trebuit să se ”miște” corespunzător chiar în lipsa directivei culturale?! E încă
o mostră de dispreț a opiniei culturale românești, care induce și este indusă
de instituțiile culturale întreținute, nu cu bani puțini!, tocmai să cultive și
să apere SR , atât cât a mai rămas!
*
De ce ”teatral”?
Pentru că, dintre toate artele, Teatrul e cel mai expresiv și, după
lucrarea lui Dumnezeu, cel mai creator: el re-dă viața pierdută unor idei,
simboluri și, mai ales, personalități care și-au pierdut Carnea, dar au rămas
cu sufletul plutind într-o derivă controlată, e cel ce colectează respirații
pierdute, le așază pe scândura scenei și le poruncește: ”Respiră!”
*
Există un fenomen cultural, manifestat mai ales în ultimele două secole, ce
s-ar putea numi ”efectul floarea soarelui”, în care unele culturi se întorc
spre un ”soare” cultural mai radios. Astfel, până și una din marile culturi ale
Lumii, precum cea rusă, a stat priponită multă vreme de soarele cultural al
Senei. Care, la rându-i, laolaltă cu mai toate culturile s-au întors, și unele încă stau agățate și în
zilele noastre, spre spațiul cultural anglo-american. Așadar, nimic nou sub
soare, atâta doar că noi, cultural vorbind, stăm agățați, de cel puțin două
secole de orice soare cultural care propagă o minimă ”lumină”. Dacă pentru alte
culturi efectul ”floarea soarelui” a fost doar o boală de tinerețe, pentru
cultura română devine o stare perpetuă, o undă în care se scaldă, cu mândria
vasalului. Fenomenul fanariot, dispărut din istorie, are pentru noi
reverberații perene și azi. Orice trimitere spre alte zări, unele apropiate
geografic și cu un orizont cultural deloc comparabil cu cel românesc, nu e
relevantă. E adevărat, și un scriitor imens precum Tolstoi propagă în opera
lui, de pildă, figura unui Napoleon, dar, ca și Dostoievski, Cehov sau Gogol,
nu e decât un cronicar al sufletului rus. În alte zări, nici Balzac nu e
cronicarul unui spațiu exotic. În concluzie, planta perenă a spiritului unei
nații se poate întoarce spre orice alte zări, uneori spre spații exotice, dar
tangajul nu e niciodată nimicitor, în așa fel încât să-și piardă propriul
suflet. Sufletul e monada, ultima redută în care o nație se cantonează, își
apără ființa proprie și, după rătăciri vremelnice, se poate regenera. A pierde
sufletul e echivalentul pierderii esenței revelatoare care este Ființa. În
aceste condiții e evident că nici măcar în culturile mici exotismul și
deschiderea tematică spre ”afară” nu excede în defavoarea propriului spirit
național, deși în culturile mici tangajul dintre ”ai noștri” și ”ai lor” e mai
pregnant. În toate perimetrele culturale, mari sau mici, se manifestă, mai mult
sau mai puțin pregnant, un protecționism manifest atât pentru autorii proprii,
dar și pentru spațiul tematic autohton. Spațiul cultural rus, de care aminteam,
a fost timp de secole ”întors” spre spiritul francez, dar și-a construit
constant, într-un reflex al subconștientului, propriul suflet și propria
trăire. Tangajul spre exteriorul propriei ființe culturale e vizibil în mai
toate culturile, chiar și dintre cele mari, dar ni se pare că niciuna nu ”cade”
dincolo de siajul propriei Ființe naționale. Cu alte cuvinte, nimeni nu și-a
părăsit propriul suflet!
Nimeni în afară de noi, care, în spiritul unei deschideri exagerate spre
alte zări presupus mai luminoase spiritual, dar și dintr-o manipulare grosieră
manifestată de mai multe secole încoace, am căzut într-un globalism, devenit
instituțional, mai exagerat decât chiar propăvăduitorii lor. Ne-am aruncat
din barcă nu doar codrii, apele și
pământurile, dar, în cele din urmă, ne-am ucis și sufletul. Prin anii 40,
străbunicul meu, învățătorul satului Călui, unde frații Buzești au ctitorit
mănastirea în pridvorul căreia se află și mormintele a doi dintre ei și a
soațelor lor, și care are în pronaos singurul tablou mural al voievodului Mihai
Viteazul, reprodus în mai toate enciclopediile, trimite scrisori disperate
către autoritățile statului, în care înfățișează situația deplorabilă a
locașului de cultură și istorie românească, ajuns în custodia unei femei
sărmane și fără adpăost, care mai alunga vacile satului de pe mormintele
Buzeștilor. Evident că, în buna tradiție românească, niciun demnitar nu s-a
sinchisit să se intereseze măcar de „subiect”... În disperare, străbunicul meu
trimite o epistolă la Academie. Și, într-o zi de vară, spre extazul copiilor
care nu mai văzuseră niciodată un automobil, dar spre neliniștea cârdurilor de
gâște ale satului, într-un nor de praf se oprește un vehicul. Din el coboară un
bărbat înalt, cu o barbă de nobil țap... și întreabă de învățătorul satului.
Omul sare din șură în otomobil și, pe un drum care nu mai e, prin tufișuri și
hârtoape ajung în curtea mănăstirii, unde marele Nicolae Iorga constată
dezastrul: zidurile ruinate, chiliile dărâmate, aproape părăsită, cu mormintele
Fraților Buzești vraiște, pe care alergau găinile bietei femei. Marele om și
român, vlăguit, sfâșiat de griji și deznădejdi, s-a așezat pe o buturugă din
cerdac... Dar Iorga îl
oprește.”Iartă-mă, Excelență, că am făcut ca un Om ca Domnia ta să meargă o
ziulică întreagă prin zăduf, cu otomobilul, ca să vadă niște ziduri frânte!” ”Merita
să mergi prin zăduf și zloată o sută de ani pentru o întâlnire cu sufletul voievodului Mihai Viteazul!” S-a ridicat,
gata să plece. ”Nu se poate ca Domnia Ta să pleci ostenit și flămând din ograda
Căluiului!”, a zis strămoșul meu și a început să zburătorească găinile,
încercând să prindă una. ”Bine, a zis marele savant, dar să fie simplu,
românește: cu mămăligă și usturoi!” Peste câteva luni avea să fie asasinat, nu înainte
însă ca în ograda Căluiului să apară primii călugări și zidurile să fie
întremate. Dar abia peste mulți ani, ca un semn că Dumnezeu însuși e ironic, Căluiul și-a recăpătat umbrele
pierdute, s-au refăcut zidurile și, spre mirarea disperată a multora care văd
Istoria doar în alb și negru, s-a restabilit chiar ordinea religioasă... prin
străduința obsesivă a cui credeți?! A Elenei Bărbulescu, sora
Cărmaciului... Iar azi, când poporul
român și-a recăpătat demnitatea și credința, Căluiul nu e mai mult, dar nici
mai puțin, decât a lăsat în urma-i sora unui dictator... Semn că spectrul blând
a lui ”al nostru” dăinuie prin ani, regimuri și ideologii, se întremează în
vremi tulburi și se tulbură în vremi aparent limpezi...
*
Străbunicul meu, învățătorul, s-a stins când eram foarte mic, ecoul vorbelor
lui s-a mutat în poveștile bunicilor, ale mamei. care le repetau cu sfințenie,
cuvânt cu cuvânt, ca pe o nestemată. Acum știu, de pildă, că Brâncoveanu este
un punct viu în planul sufletului românesc, însă el rămâne râmâne în structura
planului, îl modelează și-i lărgește marginile spre un infinit incert, dar
niciodată nu trece într-un ”deasupra” sau în ”dedesubt”. El e o esență
osmotică, pe când Mihai Viteazul este spiritul transcendental: el se ridică,
brusc, deasupra planului generat de trei puncte, provinciile românești, și
produce prima minune benefică în istoria neamului său: generează Spațiul în
care va respira pentru prima oară Sufletul românesc. Fără ființa sa simbolică,
spiritul și sufletul românesc ar fi rămas aplatizat, prizonier într-un plan
mărunt. Ipostazierea simbolică a lui Mihai Viteazul este o piramidă cu baza
triunghiulare și capul său, generând Spațiu și dând a treia dimensiune Nației
sale. Mica Unire din 1600, despre care vorbesc istoricii, e, de fapt, Marea
Unire: evenimentul din 1918, fără să-i diminuăm importanța, e doar un efect
întregitor, o bornă necesară înfiptă în solul unei Istorii mereu incerte. Găsiți
undeva, în Cultura Română, o recunoaștere artistică a marelor simboluri ale SR care sunt Constantin Brâncoveanu și
Mihai Viteazul?.
*
Iată cuprinsului secțiunii centrale a ”Planului Teatral al Spiritului și al
Sufletului Românesc, ”13 piese despre Români”:
: 1.
CONSTANTIN BRÂNCOVEANU:
”Cină cu soarele
sus”
2. ALICE
VOINESCU: ”Alice nu știe să moară”
3-7 CENTENAR:
”Ai
noștri”
”Tablou cu
vodă, valoni, aeroplan și iapă”
”Mihai
Viteazul”
”Tablou cu
vodă, valoni și iapă”
”A nins cu
inimi”
8. CONSTANTIN ARGETOIANU: ”DENUNȚ-Șapte
scene oarecum imaginare din viața adevărată a lui Constantin Argetoianu-
9-10 VALERIU
GAFENCU:
”Sfântul închisorilor”
”A nins”
11. ID SÎRBU: ”O zi din viața
unui jurnalist fără jurnal”
12. MARIA TĂNASE:
”Maria: o poveste cu Maria Tănase”
13. REGINA MARIA A ROMÂNIEI: ”Inima Reginei Maria se
întoarce acasă”
*
Trec deseori pe lângă clădirea impozabilă a unui teatru Național dintr-un
vechi burg românesc, înconjurat ca o cazemată de pancarte dreptunghiuare pe
care e expusă producția artistică a instituției culturale românești de cel mai
înalt rang. Astfel, aflu că într-o seară aș putea urmări avatarurile sufletului
rus în viziunea marelui Cehov, în altă seară o problemă de o acuitate
inexprimabilă, cum ar fi hărțuiala teribil-dramatică dintre gărzile albe și
roșii în viziunea marelui Bulgakov, ba chiar și spasmodicele tresăriri ale
sufletului unei guvernante de pe vremea prohibiției în amintirea lui Tennessee
Williams, două piese ale unui autor român stabilit la Paris, care ne povestesc
despre avatarurile unui suflet vag european pe frontul din Bosnia povestite de
un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt, încă o piesă în care, desigur,
vom urmări avatarurile sufletului unui soldat american în războiul din Vietnam
și, în sfârșit, o parafrază după ”Mein Kampf”. Mă ciup instantaneu crezînd că
ori am murit, ori visez că am ajuns dintr-o dată pe niște maluri dintr-o
capitală culturală exotică, pentru că nicio referire la o cută a sufletului
romănesc, cu toate avatarurile lui contemporane, și sunt destule, diurne sau
îndepărtate, nici un cuvințel despre mineriadele, de pildă, cărora nici nu le
mai știm numărul, despre refugiații care ne bat la ușă, despre tomberoanele
estice ce suntem... despre tot ce ne înconjoară în fiecare zi, despre istoria
de lăngă noi. Drept pentru care propunem
o altă secțiune a Planului, intitulată: ”12 piese despre români și nesfârșitele lor dileme”, ce grupează piese care prezintă avatarurile SR în luptă cu sine însuși, cu idiosincrasiile și lașitățile sale,
cu complexele și coborâșurile sale, căci teatrul, literatura și orice creație
spirituală nu trebuie să fie o apă laxă de trandafiri roz, ci o oglindă
întoarsă spre sine a SR, în ipostaze
contemporane:
BUNĂ SEARA, DOMNULE WILSON
FOCUL
AMERICA! AMERICA...
DUPLEX L’EMIGRATION sau NU-MI LUA
SUFLETUL, TE ROG!
MALPRAXIS
MÂINE E APOCALIPSA sau ȘAPTE TREPTE
ALE INOCENȚEI
O NOAPTE FURIOASĂ
REST sau TO
BE OR NOT
TO KNOW
DUPĂ MELCI- teatru de stradă
JOC SECUND
OBICEIURI DE NUNTĂ LA DULĂII
PITICI ȘI LA GREIERII
MICI
CATEDRALA sau TICĂLOSUL DE PRIMAR- piesă nominalizată de UNITER pentru ”Cea mai bună piesă românească a anului
1999
*
Credem că SR trebuie să fie
prezent în orice fibră a unui autor, în bornele primorduiale ale existenței
noastre omenești, în Naștere, Suferință, Moarte, dar și în stagiile
existențiale tranziționale, cum ar fi Copilăria. Pentru aceasta, propunem ca
palier al Planului teatral al SR proiectul apărut în volumul:
Teatru pentru copii și bunici (piese grupate în volumul cu același titlu, apărut în anul
2016 la Editura Karina, ce a obținut Premiul de excelență al Uniunii
Scriitorilor, fil. Craiova, pe anul 2016, pentru Teatru), zece piese pentru copii și tineret, cu toate scrise și pătrunse
de sevele SR, cele mai multe având
ca fundal și atmosferă basmul popular
românesc, integrat spiritului copilăriei în sens general, toate marile
paradigme universale, de la Șeherezada la ursul Balooo-semn că ne sunt străine
accentele xenofobe- fiind prezente alături de personaje specifice basmului
românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu