sâmbătă, 2 aprilie 2016

MALPRAXIS: piesă în două acte

                                                     MALPRAXIS

                                                        sinopsis


Antecamera cabinetului medical al doctorului Cionu, în care trupa condusă de Noricel, ”investitor strategic de la poale de Carpați” , și-a instalat tabăra și așteaptă ca vestitul doctor să ”reteze organu” unuia dintre pacienții profesioniști, și astfel să încaseze banii pentru malpraxis. ”Trupa SRL Malpraxis” conține pe amintitul Noricel, pe soția acestuia, Basaraba, ambii veniți după un stadiu nereușit de emigrare în Italia, de fratele Basarabei, numitul Sulfamidă, om bun la toate, și de voluptoasa Agripina, femeia de la Fișier, amanta lui Noricel. Trupa controlează toate intrările și ieșirile din cabinetul doctorului, e așezată acolo temeinic, filtrează pacienții și chiar prepară meniuri de criză, udate cu vin de Odobești, într-o anexă a cabinetului. E momentul în care apare Nelu, proaspăt imigrant repatriat, care caută un cabinet ginecologic să-și trateze o boală rușinoasă căpătată, zică-se, în emigrație, de la o ”italiancă din Dorohoi”. Nelu e rapid implementat în trupa de vînători de malpraxis, e vânat de frumoasa Agripina și, la rându-i, încearcă să-l sustragă din colectiv pe numitul Sulfamidă, de aceeași vârstă, și să-l ia ca partener în alte ”afaceri” echivalentă cu malpraxisul, dar la fel de naiv-oneroase Fără succes: tânărul preferă să fie țucălarul cumnatului său decât să aibă soarta ”afaceriștilor” pe care îi vede la televizor intrând în dubele Poliției cu ”brățări”! Noricel e un închipuit profesionist  al afacerilor fine, dar dincolo de limitele Legii, și teoretician al ”capitalului autohton” , pe care îl asimilează învârtelii specific valahe, luptă pentru bunăstarea familiei sale, dar și pentru propășirea economică a țărișoarei sale, e un afaceist al zilelor noastre, naiv, famfaron și neapărat patriot, criteriu după care și-a selectat și nevasta, nu pentru că era ”frumoasă, deșteptă și devreme acasă”, ci pentru că o chema... Basaraba!  În timp ce așteaptă să apară doctorul și să înceapă o nouă zi în vederea vânării malpraxisului, clipele goale sunt umplute cu programe cultural-artistice diverse, punctate cu versuri nemuritoare, de la Annabell Lee la Luceafărul, și cu cântece patriotice gen”Tot ce e românesc nu piere!” în interpretarea memorabilă a lui Jean Moscopol. Dar Agripina află de la televizor că doctorul ar fi fost arestat, pe motivul deja celebrei retezări de ”organ”... Știrea cade ca un trăznet în mijlocul trupei, care se vede, brusc, fără obiectul muncii și cu speranța câștigului... ”retezată”... Atunci proaspătul primit în trupă, fostul emigrant Nelu, vine cu o idee de afacere care îl face pe Noricel să-l declare genial, și care redă speranță și noi anverguri trupei: câteva femei, în frunte cu cele prezente... dar și cu mătușile... chiar și cu decedatele familiei!... să intre în sufletul conților bătrâni și bolnavi din Occident, estimați științific la câteva mii, și, prin mijloace specifice să-i determine să descopere frumusețiile Patriei și să-i determine să-și lase ca moșterire averile... Afacerea,  extinsă la toată europa, bașca America și altele... ar umfla bugetului național cu câteva miliarde de euro, iar trupei i-ar lăsa doar zece la sută, ceea ce naște o altă problemă: banii ar fi greu de cheltuit... Șarja merge spre absurd, dar încântă auzurile naivilor afaceriști, mai ales al finului teoretician al ”capitalului autohton” și, în ciuda faptului că doctorul este zărit pe fereastră cum se întoarce, toată trupa se afundă în noul vis de bunăstare, și piesa se încheie într-un discurs patriotico-economic al lui Noricel și cu cântecul ce atestă că nația de la poale de Carpați e una blagoslovită de Dumnezeu: ”Tot ce e românesc nu piere...”     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu