A opta ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru copii „100,
100, 1000000 de poveşti, desfăşurat la Bucureşti în perioada 29 septembrie-6
octombrie, în organizarea Teatrului „Ion Creangă”, cu sprijinul generos al
Primăriei Capitalei, tocmai s-a încheiat. E greu de „urmărit” un festival de
asemenea amploare, după ştiinţa noastră unul dintre cele mai mari din sud-estul
Europei, cu spectacole, ateliere de creaţie, parade ale personajelor,
spectacole-lectură, unele, inevitabil, programate la aceleaşi ore sau în locaţii
depărtate: adică mai tot ce cuprinde acest fenomen complex care a devenit
teatrul pentru copii. Deşi m-am străduit să „văd” cât mai mult, să surprind,
pentru propria experienţă de dramaturg, fenomenul „teatru pentru copii”, imaginea
pe care mi-am format-o şi pe care o voi
trece în câteva impresii, e inevitabil trunchiată. Aşadar, voi vorbi doar
despre evenimentele la care am fost martor.
„Prinţul fericit”, după piesa
inspirată a lu Oscar Wilde, spectacol exuberant şi feeric, a prezentat compania
israeliană de dans Sally Anne Dance Company din Tel Aviv, Saly Anne Friedland
fiind directorul artistic şi coregraful trupei. Spectacolul e o fericită
combinaţie între un text clasic, muzică şi dans, toate puse sub genericul, uşor
redundant, de „teatru pentru copii”. Lumina luxuriantă, dansul bine cambrat pe
elementele teatrale ale textului, excelenta evoluţie coregrafică ale celor
şapte dansatori, echilibrează un spectacol agreabil şi artistic valoros, aflat
însă la limita tematică a genului.
„Storia di un bambino e di un
pinguino”, prezentat de Teatrul Telaio din Brescia, e un spectacol de cu totul
altă factură decât cel de mai sus. O poveste plină de duioşie despre prietenia
dintre un pinguin şi un copil, ambii excelent interpretaţi de actorii Michele
Beltrami şi Paola Cannizzaro, stă la baza unui spectacol de pantomimă de cea
mai bună calitate. O jumătate de oră, o barcă roşie, manevrată cu talent de
Michel Beltrami, e o lecţie de actorie, talent şi pricepere de... navigator!
Soluţiile tehnico-artistice sunt uneori surprinzăroare, prin simplitate şi
eficienţă,şi întregesc un spectacol căruia i-am da nota meximă.
Un moment interesant e şi „”Pantofiorii
pereche”, prezentat de Drama Theatre din Targovişte... de Bulgaria. Povestea a
doi pantofiori-pereche care se iubesc, poate anvelopată mai puţin inspirat de o
altă poveste-manşon... la care se adaugă dificultăţile de traducere,
inexistente la primele două spectacole, fac ca prestaţia trupei bulgare să nu
primească din partea micilor spectatori, aflaţi chiar pe scenă, superlativele
din premise. În total, un spectacol meritoriu, deşi uşor fracturat, cu ritm şi
câteva momente de virtuozitate din partea actriţei mânuitoare de ... pantofi!
Două prestaţii siameze, „Grădina
posibilului”, prezentat de Association 16 Rue De Plaisance, Rennes, Franţa, şi
„Sensational” , Imaginart, Sabadell, Spania, ambele adresate copiilor sub trei
ani, pun încă o dată problema convieţuirii sau dihotomiei teatru-joc. Până unde
poate să „coboare” teatrul, ca limită înferioară de vârstă, dar şi ca mijloace
tehnice, artistice şi, de ce nu, afective? Mai ales în cazul „piesei”
franceze, vârsta miciulor spectatori tinzând spre zero, nu poate justifica, după impresia noastră,
lipsa unei circumscrieri artistice şi, inevitabil, de sens şi semnificaţii.
Altfel, orice joc, orice experiment pedagogic poate deveni, în mod nemeritat şi oricum
ineficient, act teatral. Confuzia e pe cale să devină totală şi să se transfere
la paliere şi mai înalte. Privite doar ca avangardă, ca experimente voioase,
cele două manifestări... hai să le zicem teatrale, dau totuşi semnul şi
vectorul unei implicări a copilului la vârste fizice dar şi teatrale tot mai
„subţiri”. Un simplu atelier teatral ar fi fost mai aproape de deziderate
teatrale şi oricum mai adecvat unui demers al genului. „Carolina şi poneiul”,
spectacol regizat de regretatul director al Teatrului Ion Creangă, Cornel
Todea, incursiune plină de vervă şi umor în lumea feerică, dar şi meschină, a
Circului, în străfundurile sufleteşti ale unui copil de paisprezece ani,
care refuză să crească în lipsa iubirii părinteşti şi a unui surplus de mizerie
a Lumii. Sunt motivele pentru care micuţa Carolina să arate doar de şase ani... Povestea, bine ancorată în
lumea Circului, cu efecte scenice remarcabile şi cu inerentele stridenţe aflate
din plin în teatrul românesc (De ce
actorii trebuie să ţipe?!), cu
aliajul de umor, sarcasm şi duioşie, încântă micii, dar şi mai marii spectatori.
„Povestea spicului de grâu”
oferită de actorii Julieana Drăghici şi Voicu Hetel, ambii semnând şi regia, e
un succedaneu al pâinii, de la spicul de grâu la „produsul finit” , oferit
chiar fizic micilor spectatori, aflaţi pe scenă, şi care cu greu au rezistat
tentaţiei de a participa la „momentele pâinii”, cum ar fi frământarea aluatului,
de pildă.. O poveste ce depăşeşte inerentul pedagogic şi de agregat, prin
emoţie şi concluzia că pâinea e mai mult decât un aliment!
Pentru a depăşi inerentul
subiectivism, doar remarcăm spectacolele-lectură cu piesele premiate la
Concursul Naţional de Dramaturgie ediţia a şasea, apărute într-o antologie, şi
pe care doar le menţionăm: „Lumea lui Paparin” de Carmen Dominte, regia Vasile
Manta, „Don’t give up, mamaie!” de Ion Bogdan Martin, regia Mihai Manolescu şi,
cu voia dumneavoastră, „Grea e viaţa de pitic!” de Gheorghe Truţă, regia Anca
Puşcaş.
O manifestare de tradiţie,
necesară şi eficientă, un ochean întors şi o oglindă în care Teatrul românesc
pentru copii priveşte şi se priveşte.
Excelenta organizare a
colectivului Teatrului Ion Creangă, rămas fără o „aripă” importantă prin
dispariţia mentorului acestui Festival, regizorul Cornel Todea, dar care a reuşit,
şi sperăm că va reuşi şi în anii viitori, să păstreze atuurile unei
manifestaţii deopotrivă necesare şi prestigioase. Demersul prodigios al
juriului din acest an, Doina Modola, Maria Zărnescu şi Ion Parhon întăreşte şi
pune o pecete de prestanţă pe un moment cultural de excepţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu