GHEORGHE TRUŢĂ
Domiciliul: Str.
Trandafirilor, bl. 11, ap. 12, LUPENI – 335600, HD, tel. 0753707656
E-mail: truta_gigi@yahoo.com
Născut : 1 iunie 1958, în loc. CĂLUI, jud. Olt.
Studii: Liceul «Fraţii Buzeşti» din Craiova, Facultatea de Matematică a Universităţii din Craiova.
Ocupaţia: Profesor de matematică în oraşul Lupeni, jud.
Hunedoara.
Debut literar: Cu nuvela «A doua povestire a
Pădurii» în revista «Luceafărul», iunie 1977. (Cu o prezentare de Geo Dumitrescu.)
Membru titular al UNIUNII SCRIITORILOR din Romania, din 1993.
Apariţii editoriale:
ORAŞUL, roman, Ed. Albatros, Bucureşti, 1982, cu o prezentare de Mirela Roznoveanu-
premiul de debut
al Editurii Albatros, ediţia 1980.
PAGODA, proză, Editura de Vest (Facla), Timişoara, 1992-
premiul Uniunii Scriitorilor-fil. Craiova.
RAIUL ŞOBOLANILOR, roman, Editura Matinal – Panorama,
Petroşani – Bucureşti, 1999. (cu o prefaţă de Dan Silviu Boerescu),-premiul
Uniunii Scriitorilor-fil.Craiova,
TEATRU – piese jucate, premiate sau interzise, Editura
Grinta, Cluj-Napoca, 2003- premiul
Uniunii Scriitorilor-fil. Craiova.
ÎNGERE,
VII ?, roman, Editura Aius, Craiova, 2010.
ALICE
NU ŞTIE SĂ MOARĂ, teatru, Editura Aius, 2010.
ŞAPTE,
teatru, ed. Karina, 2015
TEATRU
pentru copii și bunici, teatru, ed. Karina, 2016-premiul Uniunii
Scriitorilor-fil. Craiova.
DOUĂSPREZECE
NOPȚI DE IUBIRE, teatru, ed. Karina, 2017
CENTENAR,
teatru, ed. Karina, 2018
I se joacă
piesele:
MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 1 octombrie 1995 la
Teatrul BACOVIA din Bacău, regia Mihai Manolescu, scenografia Victor
Crețulescu).
CRÂNGUL ALBASTRU (premiera : 5 mai 1996 la TEATRUL
NAŢIONAL «Vasile Alecsandri» din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Cibotaru).
ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (premiera : 1 octombrie 2005 la
TEATRUL NAŢIONAL « Marin Sorescu » Craiova, regia Mircea Cornişteanu,
scenografia V. Penișoară-Stegaru.), cu Georgeta Luchian-Tudor și Angel Rababoc.
MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 20 octombrie 2005 la
Teatrul de Artă Dramatică Deva, regia
Boris Melinti).
PATRU SURORI (premieră : 29 februarie 2012 la
TEATRUL NAŢIONAL „Vasile
Alecsandri” din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Marcoci-Artist al
Poporului)- nominalizare UNITEM pentru ”Cea mai bună actriță în rol secundar”, Ana Țăruș, Artistă a Poporului, în
rolul Tanți.
CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR (premiera : 22 aprilie
2012 la Teatrul de Stat ID SÎRBU, Petroşani, regia Boris Melinti)
GREA E VIAŢA DE PITIC, spectacol-lectură la Teatrul ION
CREANGĂ, Bucureşti, regia Anca Puşcaş, 5 octombrie 2012, în cadrul Festivalului
Internaţional « 100, 1000, un million de poveşti », ed. a VIII a.
CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR, (premiera : 28 aprilie
2013, la Teatrul VASILACHE, Botoşani,
regia Valentin Dobrescu,)
SIMFONIE PENTRU FLAUT ŞI NIMENI (premiera : 5
aprilie 2014, la Teatrul « Andrei Mureşanu » din Sfântu Gheorghe,
Teatrul de Emoţie, Bucureşti, regia Laurenţiu Calomfirescu), cu Mihaela
Subțirică-Teatrul Nottara, București.
JOC SECUND, spectacol-lectură la TEATRUL NAȚIONAL Mihai Eminescu, Timişoara, 17 mai 2014, regia
Sabin Popescu, în finala Concursului Naţional de Dramaturgie, cu Damian Oancea
etc.
CINĂ CU SOARELE SUS, spectacol-lectură la TEATRUL
NAȚIONAL « Marin Sorescu » din
Craiova, 16 oct 2014, regia și scenografia Mircea Cornișteanu, cu Ilie
Gheorghe, Natașa Raab, Marian Politic etc.
CINĂ CU SOARELE SUS, spectacol-lectură la TEATRUL
NAȚIONAL « IL Caragiale » din
București, 26 oct 2014, regia Răzvan Popa, muzică live Adrian Naidin, cu Marius
Bodochi, Eugen Cristea, Angela Sitaru etc.
NOAPTEA E UN SFEȘNIC BUN, spectacol-lectură la TEATRUL
NAȚIONAL Marin Sorescu din Craiova, 8 sept. 2016, cu Tamara Popescu și
Constantin Cicort.
Premii literare:
Premiul de debut al
editurii ALBATROS pentru romanul ORAŞUL (1980).
Piesa CATEDRALA a fost nominalizată de UNITER pentru «Cea mai bună piesa
românească a anului 1999».
Piesa FARAON Și LUMINIȚELE DE LA CAPĂTUL TUNELULUI a fost nominalizată de
către UNITER pentru «Cea mai bună piesa românească a anului 2017».
De cinci ori premiul UNIUNII
SCRIITORILOR-fil. Craiova:
- secţiunea Proză, pe anul 1992, pentru volumul PAGODA.
-secţiunea Dramaturgie, pe anul
1995, pentru piesele jucate: MAREA BRAMBUREALĂ şi CRÂNGUL ALBASTRU.
-secţiunea Roman, pe anul 1999,
pentru romanul RAIUL ŞOBOLANILOR.
-secţiunea Dramaturgie, pe anul
2003, pentru volumul TEATRU –piese jucate,
premiate sau interzise.
-
secțiunea Dramaturgie, pe anul 2016, pentru
volumul: ”TEATRU pentru copii și bunici”
Piesa MAREA BRAMBUREALĂ a fost
nominalizată pentru Marele Premiu la Concursul Naţional de Dramaturgie «Camil
Petrescu», Ministerul Culturii (Ediţia I).
Premiul Fundaţiei
Ion D. Sîrbu, pentru debut în dramaturgie, cu piesa RECVIEM PENTRU SECOLUL DOUĂZECI, 1991.
Marele premiu pentru Short-short-story,
al ziarului CURIERUL NAŢIONAL (1994)
Bursier al FONDULUI LITERAR (ianuarie-iunie 2000).
Premiul special al fundaţiei “Alice
Voinescu” pentru piesa ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (Tr. Severin, iulie 2005)
Laureat al concursului „Teatru în doi”,
Teatrul „Tudor Vianu”, Giurgiu, ed. a II a, 2011., Festivalul Teatrelor
Dunărene, ed. XIV, pentru piesa ROMEO ŞI JULIETA RELOADED.
Laureat al concursului de dramaturgie
pentru copii, Teatrul Vasilache din Botoşani, 2011, pentru piesa CĂLĂTORIE ÎN
ŢARA BASMELOR.
Laureat al concursului „100, 1000, un
milion de poveşti”, ed. VI , 2012, Teatrul „Ion Creangă”, Bucureşti, cu piesa
GREA E VIAŢA DE PITIC!
Laureat al Concursului Naţional de
Dramaturgie „Mihail Sorbul”, Botoşani, 2012, ed. a VIII, cu piesele SIMFONIE
PENTRU OBOI ŞI NIMENI şi O ZI CU EVA.
Finalist al Concursului Naţional de
Dramaturgie, Teatrul Național Mihai Eminescu, Timișoara, 2014, cu piesa JOC
SECUND.
Laureat al Concursului Național de
Dramaturgie ”Mihail Sorbul” , Botoșani, 2014, ed. IX, cu piesa FOC LA ETAJUL
NOUĂ
În selecția finală a Concursului
Internațional DramAcum, cu piesele DUPLEX
L’EMIGRATION sau NU-MI LUA SUFLETUL, TE ROG! și DUPĂ MELCI (semnată cu
pseudonimul George Căluianu.)
Premiul pentru Dramaturgie, la
Festivalul European ”Sensul iubirii”, Tr. Severin, dec. 2018.
Piese de teatru publicate integral în antologii sau
periodice:
CRÂNGUL ALBASTRU sau DAR CE FACEM CU ISUS ?! în Suplimentul teatral al
rev. ASTRA, Tg. Mureș, 1996
GREA E VIAȚA DE PITIC! în antologia celor 3 piese premiate la Concursul
Național de Dramaturgie pentru copii, ed. a VI a, în cadrul Festivalului
Internațional de teatru pentru copii « 100, 1000, un milion de
poveşti », ed. a VI a, Teatrul
« Ion Creangă » Bucureşti, 2012.
SIMFONIE PENTRU OBOI ȘI NIMENI în ”16 piese de teatru într-un act”,
antologie cu laureații concursului Național de Creație MIHAIL SORBUL, Botoșani,
ed. a VII a, Botoșani
O ZI DIN VIAȚA UNUI JURNALIST FĂRĂ JURNAL, în Caietele Colocviului Național
Ion D. Sîrbu, Petila, 11-12 iulie, 2014
JOC SECUND, în ”3 piese premiate la Concursul Național de Dramaturgie, ed.
2014”, Teatrul Național ”Mihai Eminescu”, Timișoara, 2015
FOC LA ETAJUL NOUĂ, în rev. HYPERION, Botoșani, nr. 1,2,3, 2016 și în
”Piese de teatru într-un act”, antologie cu laureații concursului Național de
Creație MIHAIL SORBUL, Botoșani, ed. a VIII a, Botoșani
MIHAI VITEAZUL sau AI NOȘTRI sau TABLOU CU VODĂ, VALONI ȘI IAPĂ, rev.
DISCOBOLUL nr. 229-231, Alba Iulia, 2017
INIMA REGINEI MARIA SE ÎNTOARCE ACASĂ, rev. HYPERION, Botoșani, nr.7,8,9
2018
Prezent în
dicţionare, antologii, prefeţe sau postfeţe:
SUD-VEST: o antologie a scriitorilor
contemporani din Oltenia (Ed. Aius, Craiova, 1998).
DICŢIONARUL SCRIITORILOR DIN VALE (Ed. Matinal, Petroşani, 1999).
THE INTERNATIONAL DIRECTORY OF
DISTIGUISHED LEADERSHIP (North Carolina, 1999).
PERSONALITĂŢI HUNEDORENE (Deva, 2000).
O ISTORIE A DRAMATURGIEI ROMÂNEŞTI CONTEMPORANE (Mircea Ghiţulescu, Ed.
Albatros, 2000).
CUVINTE ŞI SPAŢIU: interviuri cu scriitori contemporani din Oltenia (Florea.Miu,Craiova,
2001)
TRĂIND PRINTRE CĂRŢI (Marian Barbu,
Craiova, 2002), vol II.
PROFILURI ŞI STRUCTURI LITERARE (Florea Firan, Ed. Scrisul Românesc,
Craiova,2004)
MARGINALII DE CRITICĂ ŞI ISTORIE LITERARĂ(Petre Ciobanu, Ed. MTM,
Craiova,2004.)
O ANTOLOGIE PARADOXISTĂ-vol. IV (Florentin Smarandache, Ed. Almarom,
2004.)
O ISTORIE CRONOLOGICĂ A ROMANULUI ROMÂNESC-de la origini până în 1989
(Aurel Sassu…ACADEMIA ROMÂNĂ , Bucureşti, 2004)
OCHEANUL TIMPULUI - 65 (Marian
Barbu, Craiova, 2004)
MEDALIONUL LITERAR (Marian Barbu şi colab. , Ed. Ramuri,
Craiova, 2006)
ENIGMELE INSULEI BWU-KYPHY (Corneliu
Rădulescu, Ed. Grinta, Cluj, 2006)
VALEA SCRIERII-antologia cenaclului Boema din Valea Jiului (Ed. Corvin,
Deva, 2006)
PURICELE COSMONAUT-postfaţă (Patrel Berceanu, Ed. Mitropoliei Olteniei,
Craiova, 2006)
TEATRUL ÎN DIALOG CU VEACUL-postfaţă (Patrel Berceanu, Ed. Aius, Craiova,
2006)
CITITORUL DE ROMAN (Dumitru-Augustin Doman, ed. Pământul, 2010)
DICŢIONARUL BIOBIBLIOGRAFIC AL MEMBRILOR UNIUNII SCRIITORILOR DIN
ROMÂNIA –Filiala Craiova- (Biblioteca Judeţeană « Alexandru și
Aristia Aman » Craiova, 2011), coord. Lucian Dindirică.
DICŢIONARUL SCRIITORILOR ROMÂNI DE AZI (din România, Basarabia, Bucovina de
Nord, Banatul sârbesc, Europa Occidentală, Israel, America, de Boris Crăciun şi
Daniele Crăciun-Costin, Iaţi, 2011)
AMURGUL ZEILOR...
OLOGRAFI (Marian Barbu, Ed. Sitech, Craiova, 2011)
REFERINŢE CRITICE -istorie şi critică
literară- (Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 2011)
ARTICOLE DIN PUBLICAŢIILE PERIODICE. CULTURA. (Biblioteca Naţională a
României, anul IX/nr
12. 2008, Bucureşti, 2011
39 de scriitori despre PETROȘANIUL MEU. Cartea întâi, Ed. Autograf MJM,
Craiova, 2017.
A
publicat (sau s-a scris despre cărţile şi piesele sale) în:
ROMÂNIA LITERARĂ, LUCEAFĂRUL,
CONTEMPORANUL, TEATRUL AZI, București, TEATRUL AZI, Chișinău, site TEATRUL
NAȚIONAL ”IL CARAGIALE” București, site TEATRUL NAȚIONAL ”MARIN SORESCU”
Craiova , RAMURI, ORIZONT, VATRA, DORUL (Danemarca) ECHINOX, ADEVĂRUL
LITERAR ŞI ARTISTIC, MOZAICUL, ARGEŞ,
LAMURA, PLUMB, AUTOGRAF MJM, DISCOBOLUL, HYPERION.
Referinţe critice:
Geo Dumitrescu, Mircea Martin, Mirela Roznoveanu, Mircea Sântimbreanu,
Laurenţiu Ulici, Ştefan Borbely, Valentin Silvestru, Alice Georgescu, Dinu
Grigorescu, Dan Silviu Boerescu, Radu Voinescu, Mircea Ghiţulescu, Radu
Ciobanu, Corneliu Rădulescu, Carmen Valfalvi-Berinde, Dumitru Augustin Doman,
Marian Barbu, Florea Firan, Marian Victor Buciu, Nicolae Coande, Ioan Lascu,
Ioana Dinulescu, Florea Miu, Doina
Pologea, Petre Ciobanu, Nicolae Petre Vrânceanu, Mircea Moisa, Horia
Dulvac, Marius Neacşu, George Pruteanu, Florentin Smarandache, Calistrat
Costin, Mihai Manolescu, Costache Anton, Ovidiu Zotta, Gheorghe Calamanciuc,
Ion Hirghiduş, Marian Boboc, Gilbert Danco, Florin Gheţău etc.
„ ...un talent plin de
promisiuni, înrudit, după impresia
noastră, cu vigoarea şi profunzimea auditivă a unui Marin Preda.” (Geo
Dumitrescu, Luceafărul, 9 iulie,
1977)
„ ...dacă e adevărat că are
numai 25 de ani neîmpliniţi, şi că a scris acest roman la 20 de ani, atunci
cred că ne aflăm în faţa unui talent adevărat, puternic, şi a unei gândiri
curajoase, interogative, de o uimitoare precocitate. (Mirela Roznoveanu, coperta romanului Oraşul, 1982)
„ De la prima povestire până la
miniromanul cu care se încheie volumul, e vădit că autorul are ceva de spus. În
spatele faptelor şi personajelor se ghiceşte prezenţa unei conştiinţe, a unei
instanţe morale. Problemele implicate în trama epică sunt, înainte de a fi
complexe, vitale, ele au o urgenţă care se impune şi cititorului. Procedeele narative sunt bine cunoscute şi
mânuite de autor care ştie să decupeze planurile şi secvenţele naraţiunii, să
alterneze personajele şi perspectivele relatării, să dea senzaţie de
simultaneitate şi de arbitrar aparent, caracteristici memoriei involuntare...”
(Mircea Martin, referat la vol. Pagoda,
Ed. Cartea Românească, 10 nov. 1989)
„ Nu mi-a plăcut despre ce
vorbeşte Marea brambureală, dar mi-a plăcut... cum vorbeşte! Piesa e o satiră
politică de cea mai bună calitate şi se înscrie într-o acidă tradiţie teatrală
românească: Caragiale-Mazilu-Eugen Ionesco...”
(Mihai Manolescu în
Caietul-program al spectacolului Marea brambureală, Bacău, 2005)
„ Gheorghe Truţă ştie prea bine
cum se trage de hăţurile unei poveşti, acordă mare atenţie felului cum se
spune, dar nu-i este totuşi indiferent nici ce spune. Iar ceea ce spune este şi
acum, ca şi în primul volum, de incontestabil interes.”
(Radu Ciobanu, cronică la volumul
Pagoda, ziarul Cuvântul Liber, Deva, martie 1993)
„...am trăit straniul sentiment
al întâlnirii cu un text esenţialmente comunicativ care îşi trage seva impactului
dintr-o zonă a semnificativului (...) Pagoda scriitorului Gheorghe Truţă, chiar
de hârtie fiind, îşi are propria structură de rezistenţă bine consolidată.”
(Carmen
Valfalvi-Berinde, cronică la volumul Pagoda,
în Echinox nr. 7-8, 2003)
„ Personajele lui Gheorghe Truţă
ridică, într-un efort de imaginaţie simili-kafkian (deci voit, greu de
suportat) aparentul paradox al libertăţii recâştigate monstruos prin tocmai
pierderea ei la rang de principiu narativ iterativ. Raiul şobolanilor este o probă de luciditate
la Poarta infernului.” (Dan-Silviu
Boerescu, prefaţă la romanul Raiul şobolanilor, 1999.)
„ O proză de bună calitate
scrie Gheorghe Truţă. (...) Nivelul scrisului său îl recomandă, privind şi din
perspectiva unei inspirate alegeri tematice care denotă o propensiune către
problemele grave, fixate solid într-o patentată panoplie a existenţialismului,
ca pe un autor încă în formare, dar care are ceva de spus.”
(Radu Voinescu, cronică la volumul Pagoda, România Literară nr. 23, 1993.)
„ Actuala carte, alcătuită din
trei nuvele: Balanţa, Impar, Pagoda, defineşte un spirit artistic ales, creând
şi un profil de vârstă. (...) A doua nuvelă, Impar, este desprinsă în începutul
viziunii ei din Sărmanul Dionis. În final, se coboară într-o autoclaustrare
vecină cu un incest pe care numai tragedia greacă a susţinut-o genial. Cred că
aceasta e cea mai bună proză a lui Gheorghe Truţă- o piesă antologică. (...)
Admirabilă nuvelă şi scrisă cu ochiul unui mare prozator.
(Marian Barbu, cronică la volumul Pagoda, în vol. Trăind printre cărţi, vol. II,
ed. Fundaţiei Culturale Ion D. Sîrbu, Petroşani, 2002)
„ În Pagoda, Gheorghe Truţă ia
cu aplomb, pe cont propriu, o problematică şi un univers existenţial
obsedant... Pretextul nu-l inhibă, aşa cum nicio fiinţă, oricât de încercată,
nu va fi inhibată de ideea că trăieşte viaţa altuia... Prozatorul aduce noi
semne ale căii pentru sine.
(Marian Victor Buciu, cronică la volumul
Pagoda, în Ramuri nr.1-2, 1994)
„ ...Gheorghe Truţă nu este un
provincial şi are puţine şanse să devină. El este un mare ambiţios, şi-a fixat
de la început ştacheta într-o zonă riscantă, alegându-şi drept temă-subiect una
dintre problemele grave ale umanităţii, o temă a marii literaturi. Aşa cum va
face şi mai departe, de la nuvelele Impar şi Pagoda la romanul Raiul
Şobolanilor şi de la acestea la piesele de teatru (o mare revelaţie aceste
piese, sunt sigur că recentele lor succese marchează doar un început.)”
(Corneliu
Rădulescu, în vol. Enigmele insulei
Bwu-Kiphy, Ed. Grinta, Cluj-Napoca, 2006)
„ Scriitor de acută percepţie a
realului, aflat sub semnul lui Caragiale şi al altor acumulări post-Caragiale,
gândeşte amar şi scrie ironic urmărind să realizeze o imagine artistică a
realităţii contemporane din unghi satiric. (...) ...dotat cu o viguroasă
disponibilitate satirică, Gheorghe Truţă stăpâneşte o forţă modelatoare aptă să
finalizeze intenţiile, să rafineze expresia, să impingă discursul dramatic spre
semnificaţii ultim. Satira sa profundă se organizează în jurul unei dominante
căreia îi caută valenţele expresive- implicare în datele esenţiale ale
existenţei căreia îi sunt evocate tensiunile în ipostaze dintre cele mai
diverse.
(Petre
Ciobanu, cronică la volumul Pagoda,
în Ramuri nr. 1, 2004, şi în vol. Marginalii de critică şi istorie literară, ed. MJM, Craiova, 2004.)
„ Gheorghe Truţă este un
dramaturg cu imaginaţie şi talent, de o vădită forţă artistică de care ar
trebui să se ţină seamă; atrăgând la lectură, textele sale dramatice ar atrage
cu atât mai mult pe scenă. Jucat pe cât ar merita, Truţă ar deveni, de pildă,
un real şi benefic concurent pentru un Matei Vişniec cu care, de altfel, are
multe în comun.”
(Dumitru-Augustin Doman, cronică la TEATRU-piese jucate, premiate sau interzise, Argeş nr. 4, 2005)
„ Bântuit de ierarhiile unei
tinere generaţii, notăm deschis, ca orice istoric literar care se sprijină pe
criteriul estetic, că romanul Lui Gheorghe Truţă este singular. Folosind un
titlu al prozei sale anterioare, rostim: Raiul şobolanilor arată ca o pagodă,
deloc hindusă. Scrierea este compusă din mai multe etaje suprapuse, care se
retrag succesiv şi ale cărei streaşini sunt întoarse în sus.” (Marian Barbu, cronică la Raiul şobolanilor, în Contemporanul-ideea europeană nr. 48,
2000, în rev. Dorul, Danemarca, şi în
vol. Trăind printre cărţi, vol. II,
ed. Fundaţia Culturale Ion D Sîrbu, Petroşani, 2002 )
„ ...lectura cărţii intitulate
atât de... primejdios Raiul şobolanilor este delicioasă (...) Romanul lui
Gheorghe Truţă este hohotul enorm al râsului amar care ne-a rămas ca singură
armă de apărare în faţa răului ce se universealizează. Este singura reacţie
normală a unei minţi lucide, care se scrie pe sine acum.” (Ioan
Lascu, cronică la Raiul şobolanilor, Ramuri nr. 4, 2000)
„Textul trimite, prin
împingerea la absurd, la Kafka, la Camus, la Buzzatti,. Numai că Gheorghe Truţă
creionează un spaţiu balcanic şi o face cu o ironie debordantă. Lumea
cetăţii-închisoare este una pestriţă, liberă, cum spuneam, dar subjugată de
moravuri şi năravuri... ”
(Dumitru-Augustin Doman, cronică la Raiul
şobolanilor, în Argeş nr. , 2000, şi în vol. Cititorul de roman, ed. Pământul, 2010)
“Spectacolul-bijuterie de la
Sala I.D Sîrbu a Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova are, în primul
rând, meritul de a face cunoştinţă publicului cu figura acestei extraordinare
personalităţi a culturii europene care a fost mehedinţeana de origine Alice
Voinescu. Merit căreia i se adaugă, în mod strălucit, o regie de înalt
profesionalism (Mircea Cornişteanu), o scenografie creată de un virtuoz al
genului (maestrul Viorel Penişoară-Stegaru) şi o distribuţie pe măsură…”
(Ioana Dinulescu, Mozaicul nr. 9-10, 2005)
“Mircea Cornişteanu a
conceput, cu sprijinul solid al scenografului Viorel Penişoară-Stegaru, o
mizanscenă simplă şi elegantă, oferindu-i actriţei Georgeta Luchian-Tudor
(omagiată, la împlinirea a 40 de ani de teatru, şi printr-o publicaţie
specială) prilejul de a-şi încarna eroina cu distincţie, cu măsură şi cu un
strop de tristeţe; în rolul proteicului soţ, Angel Rababoc desenează strălucit,
în vervă, un personaj aproape incredibil.”
(Alice Georgescu, Ziarul Financiar, Ziarul de Duminică, 23 dec. 2005.)
“Jocul actorilor,
scenografia modernă imaginată de Viorel Penişoară-Stegaru, aspectul funcţional
al luminilor lui Doru Ispas şi al sonorizării (Valentin Pârlogea) contribuie la
realizarea unui spectacol cu valenţe notabile, corect integrat în viziunea lui
Mircea Cornişteanu care asigură şi ilustraţia muzicală deosebit de sugestivă în
sublinierea principalelor valenţe ale textului dramatic.” ( Nicolae Petre Vrânceanu, Ramuri nr. 10-11, 2005)
“Gheorghe Truţă, autorul
piesei, el însuşi oltean, membru al Uniunii Scriitorilor filiala Craiova, are
drept obiectiv în anii viitori scrierea mai multor piese de teatru în cadrul
unui proiectat Plan al spiritului oltenesc, unde Alice Voinescu se constituie
ca reper, alături de Constantin Argetoianu şi alte nume de referinţă ale zonei.
Alice nu ştie să moară în regia
sobră, concentrată, a lui Mircea
Cornişteanu o are ca protagonistă în rolul cele mult apreciate de Gide sau
Malraux, pe actriţa Georgeta Luchian-Tudor. Dovedind o bună cunoaştere a
personajului său, Georgeta Luchian-Tudor prezintă o Alice vie, pasională în
orizontul Ideii, ca şi în tribulaţiile anilor de cumpănă care au dus la
dezmembrarea României şi la saltul infernal spre comunismul biruitor.” (Nicolae
Coande, Obsevatorul Cultural nr
32, oct. 2005.)
“Eu mă bucur că am avut
puterea şi curajul să fac acest rol (..) Piesa este foarte grea…(..) Te simţi
ca şi cum te-ar fi aruncat cineva în apă şi ai uitat să înoţi. A trebuit să
reînvăţ să înot, să dau din aripi şi să stau la suprafaţă.”
(Georgeta Luchian-Tudor, Mozaicul nr.9-10, 2005, interviu acordat
Ioanei Dinulescu.)
“…este unul dintre cele
130 de spectacole pe care le-am regizat… El, dacă este aşa cum aţi spus
dumneavoastră, o bijuterie, mă bucură. Spectacolul este realizat cu armele, mai
precis cu instrumentele, unuia care ştie despre ce e vorba şi care a încercat
să pună în valoare în primul rând actorii şi să creeze în spectatori emoţia
necesară unui spectacol de teatru autentic.
(Mircea
Cornişteanu, Mozaicul, 9-10,
2005, interviu acordat Ioanei Dinulescu.)
“Este a patra mea piesă
jucată. Jurnalul Alicei Voinescu a trecut pe lângă mine şi, ca orice mare
eveniment, deopotrivă cultural, spiritual şi sufletesc, nu putea să mă
ocolească. Din prima clipă după ce am încheiat lectura Jurnalului, am început
să scriu această piesă , pe care am redactat-o în trei zile, timp în care n-am putut nici să respir.”
(Gheorghe
Truţă, Mozaicul, 9-10, 2005,
interviu acordat Ioanei Dinulescu.)
“Sala Studio a Teatrului
Naţional Marin Sorescu din Craiova
s-a dovedit neîncăpătoare, seara trecută, la premiera absolută a spectacolului Alice nu ştie să moară de Gheorghe
Truţă, în regia lui Mircea Cornişteanu. Piesa se inspiră din Jurnalul unei
personalităţi marcante a vieţii culturale româneşti, care a fost Alice
Voinescu, constituind un omagiu dramatizat scris de un autor ale cărui piese au
mai fost jucate în România şi Republica Moldova. (Viorel Popa, Agenţia de ştiri AMOS News.)
„Primul lucru care
surprinde la romanul lui Gheorghe Truţă
este raportul de distanţare pe care autorul îl „joacă” în raport cu
propria carte. (...) ...ultima impresie este aceea că toate deschiderile
operate de autor rămân variante ale posibilului şi că romanul „Îngere, vii?”
trebuie reluat şi metabolizat într-un
fel estetic pe care încă nu l-ai clarificat-iar această stare rămâne argumentul
deschis al cărţii” (Horia Dulvac, Mozaicul, 3,
2010)
„O carte care e greu de
povestit, care se cere parcursă cu migală, degustată pe-ndelete, la „replică”
(dramaturgul e pretutindeni prezent),
Zenon ( eroul cărţii, alter-ego al demiurgului său) în „lumea asta
diformă, strâmbă, plină de contradicţii şi absurd” se simte vizitat de un
înger... (...) Alunecarea în fantastic,
în parabolă a povestirii este de-a dreptul seducătoare, traversând momente de
graţie şi măiestrie simbolică.” (Calistrat
Costin, Plumb, oct. 2010)
„Scopul declarat al lui
Gheorghe Truţă în Îngere,vii? este de
a crea un roman crepuscular pe care îl defineşte ca pe „un roman cu straturi
dese, suprapuse (...) Un roman care se autoscrutează, se autobănuieşte, îşi
atribuie Viaţă, dar şi vini imaginare, care se auto-imită şi se auto-devoră...”
Ceea ce întâlnim este o scriere împărţită în cinci stratuti aruncate într-un
joc ameţitor... ”
(Marius Neacşu, Mozaicul, 10, 2010)
Site Teatrul Național ”IL
Caragiale” București
26 Octombrie 2014
Program
26 Oct 2014 (Sala Mică)11:00
Bilete: 16
lei
Teatrul Național București
va marca anul comemorativ Brâncoveanu printr-o dublă manifestare desfășurată
duminică, 26 octombrie 2014, la Sala Mică, de la ora 11:00. În cadrul acestui
eveniment va avea loc conferința Un veac valah între martiri și
trădări, susținută de Acad. Răzvan Theodorescu,
urmată de spectacolul-lectură Cină cu soarele sus de
Gheorghe Truță, regia Răzvan Popa.
Despre conferință„Mucenicia
Brâncovenilor încheie un secol de inteligentă și oportunistă politică a
elitelor valahe unde s-au întâlnit, rând pe rând, așteptarea izbăvirii de
Turcocrație dinspre «împărăția Chesarului» - adică a Habsburgilor – sau dinspre
«moscalii» dinastiei Romanov. S-au mai întâlnit cu această politică negocierea
inteligentă, trădarea la tot pasul, speranța, disperarea, bejenia și
magnificența unui trai strălucit pe marginea prăpastiei. A fost momentul care a
creat definitiv mentalitatea noastră premodernă, prefigurând secolul fanariot,
cel al unei culturi strălucite, al unor sincronisme europene și al unei vieți
în genunchi.” Acad. Răzvan Theodorescu
S-a născut înBucurești, la
22 mai 1939.
Studii:
1955-1963 - Facultatea de Istorie a Universității din București (cu întrerupere
în perioada 1959 - 1961 din cauza exmatriculării din Universitate pe motive
politice, în acest răstimp a fost muncitor necalificat).
Activitate profesională:
Istoric al culturii, istoric de artă; Doctor în științe istorice (1972);
Cercetător științific la Institutul de Istoria Artei al Academiei (1963-1987);
Profesor universitar la Universitatea de Arte din București (din 1990);
Secretar General al Asociației de Studii Sud-Est Europene AIESEE (din 1994).
Funcții publice:Președinte
al Radioteleviziunii (1990- 1992);Membru al Consiliului Național al
Audiovizualului (1992- 2000); Ministru al Culturii și
Cultelor (2000- 2004)
Membru al unor asociații profesionale:Membru
corespondent (din 1993) și titular (din 2000) al Academiei Române;Membru
Corespondent al Societății Arheologice din
Atena (din 1990);Cavaler (din 1997) și Comandor (din 2003) al Ordinului Artelor
și Literelor al Republicii Franceze; Membru corespondent (din 1998) și titular
( din 2002) al Academiei Europene de Știință, Arte și Litere; Membru al
Academiei de Științe al Republicii Albania (din 2006) și a Academiei de Științe
și Arte a Macedoniei ( din 2006);Mare Ofițer al Ordinului Național pentru Merit
(din 2000);Doctor Honoris Causa a nouă universități
Lucrări publicate:
Bizanț, Balcani, Occident la începuturile culturii
medievale românești – secolele X- XIV, Editura
Academiei, București, 1974; Un mileniu de artă la Dunărea de Jos
(400- 1400), Editura Meridiane, București,
1976; Itinerarii medievale, Editura Meridiane,
București; Piatra Trei Ierarhilor, Ed. Meridiane,
București, 1979; Istoria văzută de aproape, Ed.
Sport-Turism, București, 1980; Civilizația românilor între medieval
și modern. Orizontul imaginii (1550- 1800), I- II, Ed. Meridiane,
București, 1992; ed. a II-a, Princeps Edit, Iași, 2006; Drumuri
către ieri, ed. Fundației Culturale Române, București, 1992; Cele
900 de zile ale "manipulării", Ed. Tinerama, București,
1993; La peinture murale moldave des 15-ème et 16-ème siècles, Ed.
UNESCO, București, 1995; Roumains et Balkaniques dans la
civilisation sud-est européene, Ed. Enciclopedică, București,
1999; Picătura de istorie, Editura Fundației Culturale
Române, București, 1999; Constantin Brâncoveanu între "Casa
Cărții" și "Ievropa", Ed. Rao, București,
2006; Europa noastră și noi, Ed. Capitel, București,
2008; Regards d'historien, Ed. Enciclopedică, București,
2009
Circa 600 de articole în
reviste din țară și străinătate
Premii: Premiul Bernier al
Institutului Franței,Premiul Herder al Universității
din Viena.
Cină cu soarele sus de
Gheorghe Truță
Distribuția:
Brâncoveanu
– Marius Bodochi
Doamna Marica – Maria Teslaru
Constantin – Gavril Pătru
Ștefan – Ioan Andrei Ionescu
Radu – Lari Giorgescu
Matei – Silvana Mihai
Ianache Văcărescu – Mihai Verbițchi
Mustafa – Eugen Cristea
Doamna Marica – Maria Teslaru
Constantin – Gavril Pătru
Ștefan – Ioan Andrei Ionescu
Radu – Lari Giorgescu
Matei – Silvana Mihai
Ianache Văcărescu – Mihai Verbițchi
Mustafa – Eugen Cristea
Regia: Răzvan
Popa
Muzică live: Adrian Naidin
Muzică live: Adrian Naidin
Într-un text emoționant,
Gheorghe Truță imaginează ultima zi a Brâncovenilor pe pământ românesc, înainte
de plecarea spre temnițele din Constantinopol. De la miezul zilei până la
apusul soarelui, domnitorul, cunoscând dintr-un vis premonitoriu martiriul pe
care îl va suferi întreaga familie, le va cere fiilor săi credință și demnitate
până în ultima clipă a vieții.
Despre autor
Gheorghe Truţă s-a
născut la 1 iunie 1958, în localitatea Călui, județul Olt. Astăzi locuiește în
Lupeni, județul Hunedoara, unde este profesor de matematică.
Debut literar cu nuvela A doua povestire a Pădurii în Luceafărul, iunie 1977. Din 1993 este membru titular al Uniunii Scriitorilor din România.
Debut literar cu nuvela A doua povestire a Pădurii în Luceafărul, iunie 1977. Din 1993 este membru titular al Uniunii Scriitorilor din România.
Apariţii editoriale:
Oraşul,
roman, Ed. Albatros, Bucureşti, 1982 ; Pagoda,
proză, Editura de Vest (Facla), Timişoara, 1992.; Raiul
șobolanilor, roman, Editura Matinal – Panorama, Petroşani – Bucureşti,
1999 ; Teatru – piese jucate,
premiate sau interzise, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2003; Îngere,
vii?, roman, Editura Aius, Craiova, 2010; Alice nu ştie
să moară, teatru, Editura Aius, 2010.
Premii literare (selecție):
Premiul de debut al
editurii Albatros pentru romanul Oraşul (1980);
Premiul filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor, secţiunea Proză, pe anul 1992,
pentru volumul Pagoda ; Premiul filialei Craiova a
Uniunii Scriitorilor, secţiunea Dramaturgie, pe anul 1995, pentru piesele
jucate: Marea brambureală şi Crângul
albastru ; Premiul filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor,
secţiunea Roman, pe anul 1999, pentru romanul Raiul
şobolanilor ; Premiul filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor,
secţiunea Dramaturgie, pe anul 2003, pentru volumul Teatru –piese
jucate, premiate sau interzise;Piesa Catedrala a
fost nominalizată de către UNITER pentru „Cea mai bună piesa românească a
anului 1999”; Laureat al mai multor concursuri de dramaturgie din țară.
I s-au reprezentat următoarele piese:
Marea brambureală (1995,
Teatrul Bacovia din Bacău, regia Mihai Manolescu); Crângul
albastru (1996, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Bălţi,
Republica Moldova, regia Ion Cibotaru); Alice nu ştie să moară(2005,
Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, regia Mircea Cornişteanu); Marea
brambureală (2005, Teatrul de Artă Dramatică Deva, regia Boris
Melinti); Patru surori (2012, Teatrul Naţional
„Vasile Alecsandri” din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Marcoci); Călătorie
în ţara basmelor (2012, Teatrul de Stat I. D. Sîrbu, Petroşani,
regia Boris Melinti); Călătorie în ţara basmelor, (2013,
Teatrul Vasilache, Botoşani, regia Valentin Dobrescu); Simfonie
pentru flaut şi nimeni (2014, Teatrul „Andrei Mureşanu” din
Sfântu Gheorghe, regia Laurenţiu Calomfirescu)
SITE MITROPOLIA OLTENIEI
17.10.2014 – Spectacol dedicat Sf. Constantin Brâncoveanu
la Teatrul Naţional din Craiova
Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din
Craiova a organizat ieri, 16 octombrie, în Sala „I.D. Sârbu“, un
spectacol-lectură dedicat Sfântului Domnitor Constantin Brâncoveanu, în
contextul declarării anului 2014 de către Patriarhia Română ca „An comemorativ
al Sfinţilor Martiri Brâncoveni“. Spectacolul, intitulat „Cină cu soarele sus“,
după un text scris de Gheorghe Truţă, în regia şi scenografia lui Mircea
Cornişteanu, reuneşte actori consacraţi ai Naţionalului din Bănie, precum Ilie
Gheorghe (în rolul lui Constantin Brâncoveanu) şi Nataşa Raab (în rolul doamnei
Marica).
Evenimentul teatral face parte dintr-un
proiect mai amplu, intitulat „Actorii sunt în sală“, care-şi propune să
încurajeze dramaturgia contemporană românească şi să atragă publicul către
creaţia dramatică autohtonă. Proiectul este destinat prezentării în premieră pe
ţară a unor texte din dramaturgia originală românească a ultimilor ani. Până în
prezent au fost puse în scenă spectacole după texte ale scriitorilor Cornel
Mihai Ungureanu, Valentin Nicolau şi Cornel Udrea.
(diacon
Gheorghe Cioiu)
« 17.10.2014
– Premiul „Mărul de Aur” pentru aşezămintele monahale din Gorj
17.10.2014 – Slujiri Arhiereşti în Mitropolia Olteniei »
„Cină
cu soarele sus“, pe scena Naționalului craiovean
·
Dolj
·
Local
16 octombrie 2014
Ilie
Gheorghe interpretează
rolul lui Brâncoveanu în piesa „Cină cu soarele sus” de Gheorghe Truță
Naționalul craiovean sărbătorește „Anul
Brâncoveanu“ printr-un spectacol programat în seria „Autorii sunt în sală“,
lansată în 2013.
Reprezentația „Cină cu soarele sus“, de
Gheorghe Truță, are loc astăzi, de la ora 17.00, în sala „I.D. Sîrbu“, în
prezența autorului.
Într-un text emoționant, Gheorghe Truță
imaginează ultima zi a Brâncovenilor pe pământ românesc, înainte de plecarea
spre temnițele din Constantinopol. De la miezul zilei până la apusul soarelui,
domnitorul, cunoscând dintr-un vis premonitoriu martiriul întregii sale
familii, le va cere fiilor săi credință și demnitate până în ultima clipă a
vieții.
Nu este pentru prima dată când pe scena
Naționalului craiovean se montează o piesă, după un text purtând semnătura lui
Gheorghe Truță.
„Este a doua mea colaborare cu Teatrul
Național Craiova. Prima a avut loc în 2005, «Alice nu știe să moară», având în
prim-plan o glorioasă olteancă, Alice Voinescu, prima femeie doctor în
filosofie din cultura românească. Atunci, ca și acum, maestrul Mircea
Cornișteanu, directorul Naționalului craiovean, a asigurat regia. «Cină cu
soarele sus», piesă ce se va juca astăzi, este a 12-a premieră a mea ca
dramaturg, punând la socoteală că peste zece zile aceeași piesă va putea fi
urmărită și la Teatrul Național «I.L. Caragiale» din Bucureşti, în deschidere
cu o conferință a academicianului Răzvan Teodorescu cu tema «Constantin
Brâncoveanu şi epoca sa», și o distribuție de excepție ca și aici, la Craiova,
cu Marius Bodochi în rolul lui Brâncoveanu, în regia lui Răzvan Popa.
Alte piese au văzut lumina rampei la
Teatrul Național Timișoara, Bălți – Republica Moldova (de două ori), Bacău,
Petroșani, Deva etc. Colaborarea cu Teatrul Național «Marin Sorescu» are o
semnificație aparte. Sunt oltean, născut la Călui, leagănul și mormântul
fraților Buzești. Am absolvit Colegiul Național «Frații Buzești», Facultatea de
Matematică din Craiova. Sunt membru al Uniunii Scriitorilor Români, filiala
Craiova. Bănia este Mecca mea: chiar și de departe o simt în inima mea ca pe un
ghem luminos“, a precizat Gheorghe Truță.
Dacă la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“
din Bucureşti rolul lui Brâncoveanu îi revine actorului Marius Bodochi, la
Naționalul craiovean acesta este interpretat de Ilie Gheorghe. Natașa Raab va
interpreta rolul Doamnei Marica, Cătălin Vieru este Matei, Marian Politic –
Radu, Cătălin Băicuș – Constantin, Cosmin Rădescu – Ștefan, Ștefan Mirea –
Ianache Văcărescu și Tudorel Petrescu – Mustafa.
„Piesa «Cină cu soarele sus» nu e o
apariție întâmplătoare, chiar dacă ea vine într-un moment comemorativ. Mi-am
propus să realizez în spațiul dramatic românesc un plan al spiritului oltean
cuprinzând până azi piese având în prim-plan pe Mihai Viteazul, Brâncoveanu,
dar și personalități de facturi diferite: Alice Voinescu, Constantin
Argetoianu, I.D. Sîrbu sau Maria Tănase. Pentru fiecare dintre aceste personalități
oltene, și nu numai, am scris câte o piesă, pentru Brâncoveanu, chiar două, iar
de curând am extins planul oltenesc la unul al spiritualității românești, prima
piesă avându-l ca protagonist pe Valeriu Gafencu, martir al gulagului românesc.
Rămâne ca și teatrul românesc să-și întoarcă fața spre spațiul spiritualității
autohtone. Până acum doar Teatrul Național «Marin Sorescu» și Teatrul Național
București mi-au dat semne că sunt ceea ce trebuie să fie: teatre naționale“, a
mai spus Gheorghe Truță.
Site Teatrul ”Marin Sorescu” din Craiova
CINĂ CU SOARELE
SUS
Gheorghe Truţă, regia Mircea Cornişteanu
Durata: 75 min.
Scenografia: Mircea Cornişteanu
Genul spectacolului: spectacol lectură
Regia Tehnica: Mircea Vărzaru
Naționalul
craiovean sărbătorește „Anul Brâncoveanu” printr-un nou spectacol-lectură
programat în seria Autorii sunt în sală, lansată în 2013.
Spectacolul Cină cu soarele sus, de Gheorghe Truță, va avea loc în ziua de 16 octombrie 2014, ora 17,00 în sala „I.D.Sîrbu”.
Distribuția
Brâncoveanu ………………ILIE GHEORGHE
DoamnaMarica……………..NATAŞA RAAB
Matei………………………CĂTĂLIN VIERU
Radu………………………MARIAN POLITIC
Constantin…………………CĂTĂLIN BĂICUŞ
Ştefan………………………COSMIN RĂDESCU
Spectacolul Cină cu soarele sus, de Gheorghe Truță, va avea loc în ziua de 16 octombrie 2014, ora 17,00 în sala „I.D.Sîrbu”.
Distribuția
Brâncoveanu ………………ILIE GHEORGHE
DoamnaMarica……………..NATAŞA RAAB
Matei………………………CĂTĂLIN VIERU
Radu………………………MARIAN POLITIC
Constantin…………………CĂTĂLIN BĂICUŞ
Ştefan………………………COSMIN RĂDESCU
Ianache
Văcărescu…………ŞTEFAN MIREA
Mustafa…………………….TUDOREL PETRESCU
Regia artistică şi scenografia: MIRCEA CORNIŞTEANU
Regia tehnică: Mircea VĂRZARU
GHEORGHE TRUŢĂ Născut : 1 iunie 1958, în loc. Călui, jud. Olt.
Studii: Liceul «Fraţii Buzeşti» din Craiova, Facultatea de Matematică a Universităţii din Craiova. Din 1993 este membru titular al Uniunii Scriitorilor din Romania, filiala Craiova.
Apariţii editoriale: ORAŞUL, roman, Ed. Albatros, Bucureşti, 1982 – cu o prezentare de Mirela Roznoveanu, PAGODA, proză, Editura de Vest (Facla), Timişoara, 1992. RAIUL ŞOBOLANILOR, roman, Editura Matinal – Panorama, Petroşani – Bucureşti, 1999. (Cu o prefaţă de Dan Silviu Boerescu.) ÎNGERE, VII?, roman, Editura Aius, Craiova, 2010.
TEATRU – piese jucate, premiate sau interzise, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2003, ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ, teatru, Editura Aius, 2010.
Premii literare: Premiul de debut al editurii ALBATROS pentru romanul ORAŞUL (1980), Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea PROZĂ, pe anul 1992, pentru volumul PAGODA, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea DRAMATURGIE, pe anul 1995, pentru piesele jucate : MAREA BRAMBUREALĂ şi CRÂNGUL ALBASTRU, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea ROMAN, pe anul 1999, pentru romanul RAIUL ŞOBOLANILOR, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea DRAMATURGIE, pe anul 2003, pentru volumul TEATRU –piese jucate, premiate sau interzise, Piesa MAREA BRAMBUREALĂ a fost nominalizată pentru Marele Premiu la Concursul Naţional de Dramaturgie «Camil Petrescu» (Ediţia I), Piesa CATEDRALA a fost nominalizată de către UNITER pentru «Cea mai bună piesa românească a anului 1999», Premiul Fundaţiei Ion D. Sîrbu, pentru debut în dramaturgie, cu piesa RECVIEM PENTRU SECOLUL DOUĂZECI, 1991, Premiul special al Fundaţiei “Alice Voinescu” pentru piesa ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (Tr. Severin, iulie 2005).
I s-au jucat piesele: MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 1 octombrie 1995 la Teatrul BACOVIA din Bacău, regia Mihai Manolescu), CRÂNGUL ALBASTRU (premiera : 5 mai 1996 la TEATRUL NAŢIONAL «Vasile Alecsandri» din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Cibotaru), ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (premiera : 1 octombrie 2005 la TEATRUL NAŢIONAL « Marin Sorescu » Craiova, regia Mircea Cornişteanu), MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 20 octombrie 2005 la Teatrul de Artă Dramatică Deva, regia Boris Melinti), PATRU SURORI (premieră : 29 februarie 2012 la TEATRUL NAŢIONAL „Vasile Alecsandri” din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Marcoci), CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR (premiera : 22 aprilie 2012 la Teatrul de Stat ID SÎRBU, Petroşani, regia Boris Melinti), GREA E VIAŢA DE PITIC, spectacol-lectură la Teatrul ION CREANGĂ, Bucureşti, regia Anca Puşcaş, 5 octombrie 2012, în cadrul Festivalului Internaţional « 100, 1000, un million de poveşti », ed. a VIII-a, CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR, (premiera : 28 aprilie 2013, la Teatrul VASILACHE, Botoşani, regia Valentin Dobrescu), SIMFONIE PENTRU FLAUT ŞI NIMENI (premiera : 5 aprilie 2014, la Teatrul « Andrei Mureşanu » din Sfântu Gheorghe, Teatrul de Emoţie, Bucureşti, regia Laurenţiu Calomfirescu), JOC SECUND, spectacol-lectură la Teatrul Naţional Mihai Eminescu, Timişoara, 17 mai 2014, regia Sabin Popescu, în finala Concursului Naţional de Dramaturgie.
Mustafa…………………….TUDOREL PETRESCU
Regia artistică şi scenografia: MIRCEA CORNIŞTEANU
Regia tehnică: Mircea VĂRZARU
GHEORGHE TRUŢĂ Născut : 1 iunie 1958, în loc. Călui, jud. Olt.
Studii: Liceul «Fraţii Buzeşti» din Craiova, Facultatea de Matematică a Universităţii din Craiova. Din 1993 este membru titular al Uniunii Scriitorilor din Romania, filiala Craiova.
Apariţii editoriale: ORAŞUL, roman, Ed. Albatros, Bucureşti, 1982 – cu o prezentare de Mirela Roznoveanu, PAGODA, proză, Editura de Vest (Facla), Timişoara, 1992. RAIUL ŞOBOLANILOR, roman, Editura Matinal – Panorama, Petroşani – Bucureşti, 1999. (Cu o prefaţă de Dan Silviu Boerescu.) ÎNGERE, VII?, roman, Editura Aius, Craiova, 2010.
TEATRU – piese jucate, premiate sau interzise, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2003, ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ, teatru, Editura Aius, 2010.
Premii literare: Premiul de debut al editurii ALBATROS pentru romanul ORAŞUL (1980), Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea PROZĂ, pe anul 1992, pentru volumul PAGODA, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea DRAMATURGIE, pe anul 1995, pentru piesele jucate : MAREA BRAMBUREALĂ şi CRÂNGUL ALBASTRU, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea ROMAN, pe anul 1999, pentru romanul RAIUL ŞOBOLANILOR, Premiul filialei Craiova a UNIUNII SCRIITORILOR, secţiunea DRAMATURGIE, pe anul 2003, pentru volumul TEATRU –piese jucate, premiate sau interzise, Piesa MAREA BRAMBUREALĂ a fost nominalizată pentru Marele Premiu la Concursul Naţional de Dramaturgie «Camil Petrescu» (Ediţia I), Piesa CATEDRALA a fost nominalizată de către UNITER pentru «Cea mai bună piesa românească a anului 1999», Premiul Fundaţiei Ion D. Sîrbu, pentru debut în dramaturgie, cu piesa RECVIEM PENTRU SECOLUL DOUĂZECI, 1991, Premiul special al Fundaţiei “Alice Voinescu” pentru piesa ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (Tr. Severin, iulie 2005).
I s-au jucat piesele: MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 1 octombrie 1995 la Teatrul BACOVIA din Bacău, regia Mihai Manolescu), CRÂNGUL ALBASTRU (premiera : 5 mai 1996 la TEATRUL NAŢIONAL «Vasile Alecsandri» din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Cibotaru), ALICE NU ŞTIE SĂ MOARĂ (premiera : 1 octombrie 2005 la TEATRUL NAŢIONAL « Marin Sorescu » Craiova, regia Mircea Cornişteanu), MAREA BRAMBUREALĂ (premiera : 20 octombrie 2005 la Teatrul de Artă Dramatică Deva, regia Boris Melinti), PATRU SURORI (premieră : 29 februarie 2012 la TEATRUL NAŢIONAL „Vasile Alecsandri” din Bălţi, Republica Moldova, regia Ion Marcoci), CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR (premiera : 22 aprilie 2012 la Teatrul de Stat ID SÎRBU, Petroşani, regia Boris Melinti), GREA E VIAŢA DE PITIC, spectacol-lectură la Teatrul ION CREANGĂ, Bucureşti, regia Anca Puşcaş, 5 octombrie 2012, în cadrul Festivalului Internaţional « 100, 1000, un million de poveşti », ed. a VIII-a, CĂLĂTORIE ÎN ŢARA BASMELOR, (premiera : 28 aprilie 2013, la Teatrul VASILACHE, Botoşani, regia Valentin Dobrescu), SIMFONIE PENTRU FLAUT ŞI NIMENI (premiera : 5 aprilie 2014, la Teatrul « Andrei Mureşanu » din Sfântu Gheorghe, Teatrul de Emoţie, Bucureşti, regia Laurenţiu Calomfirescu), JOC SECUND, spectacol-lectură la Teatrul Naţional Mihai Eminescu, Timişoara, 17 mai 2014, regia Sabin Popescu, în finala Concursului Naţional de Dramaturgie.
Daniela
Firescu, în revista RAMURI, Craiova:
La
Ţarigrad între ape sau curajul resemnat al martiriului
„Creaţia prin excelenţă
a acestei domnii, aşezate cronologic între toamna 1688 şi primăvara 1714, se
numeşte «stilul brâncovenesc». A fost un stil de artă şi un stil de viaţă, unul
al ceremonialului şi al reculegerii, al culorii şi al organicului... A fost,
într-o mare măsură, un stil al spectacolului...”
Constantin
Brâncoveanu, între „Casa cărţilor” şi „Ievropa” –
Răzvan Theodorescu
Cină cu soarele
sus
de Gheorghe Truţă
• Distribuţia
Brâncoveanu: ILIE
GHEORGHE
Doamna Marica: NATAŞA
RAAB
Matei: CĂTĂLIN VIERU
Radu: MARIAN POLITIC
Constantin: CĂTĂLIN
BĂICUŞ
Ştefan: COSMIN RĂDESCU
Ianache Văcărescu:
ŞTEFAN MIREA
Mustafa: TUDOREL
PETRESCU
• Regia artistică şi
scenografia: MIRCEA CORNIŞTEANU
• Regia tehnică: Mircea
VĂRZARU
Contemporan cu Ludovic
al XIV-lea şi cu Petru cel Mare, Constantin Brîncoveanu rămâne în istorie ca un
principe ce are conştiinţa valorilor culturale, promotorul unui stil artistic
ce-i poartă numele, continuator al tradiţiei bizantine şi al lui Constantin cel
Mare dar şi ca un model de versatilitate politică, ca „maestrul jocurilor
duble”. Anul 2014 aniversează 300 de ani de la martiriul său. În seria
evenimentelor dedicate Anului Brâncoveanu, Teatrul Naţional din Craiova a
inclus conferinţa susţinută de academicianul Răzvan Theodorescu în cadrul
„Întâlnirilor Spectactor”, Oltenia lui Brâncoveanu,urmată de
spectacolul lectură, Cină cu soarele sus, de Gheorghe Truţă,
integrat programului „Autorii sunt în sală”.
Piesa
Cină cu soarele
sus comasează momentele finale ale domniei lui Constantin
Brâncoveanu înainte de a fi mazilit. Însemnătatea cinei este exploatată la
maximum, de la semnificaţiile religioase (prin trimiterile la Cina cea de
taină) la cele de civilizaţie, emancipare culturală şi socială. Cina, momentul servirii
mesei pune în lumină dinamica relaţiilor din familia domnitorului: Radu, unul
dintre fii, este prea entuziasmat de logodna cu fiica lui Antioh Cantemir,
doamna Marica acţionează ca intermediar între tată şi fii, între fraţii cei
mari şi cel mic, totul pe fundalul apăsător provocat de dispariţia prematură a
Stancăi, fiica domnitorului.
Piesa se construieşte
în jurul imaginii domestice, voievodul iese din sala tronului, intră în spaţiul
particular, intim, nu lipsit de ceremonial. Este o abordare inedită, dar de
efect, utilizată şi de unii istoriografi ce au prins spiritul, miza istoriei
mentalităţilor.
Reconstituirea
conveţională a mesei domneşti e înviorată de intervenţiile fiului cel mic,
Matei, ce întrerupe periodic discuţia adulţilor, chestionând totul: de la
formulele de adresare la preferinţele culinare, alinturi copilăreşti tipice,
dar şi deplasări în registrul grav („Unde suntem când nu mai suntem?”). Tot
acest dialog alambicat, în care temele joase şi înalte alternează, are un mesaj
de suprafaţă stereotip, punctat clar în discursul ce are ca refren „să ridicăm
neamul”. Figura lui Constantin Brâncoveanu e întocmită schematic, dincolo de
coordonatele cultură, civilizaţie, credinţă, la care se recurge pentru a
susţine compoziţia. El reprezintă autoritatea supremă în stat şi în familie,
fiii cei mari (personaje ecou, fără individualitate) se supun necondiţionat,
singurul „răzvrătit” este Matei, scuza lui, vârsta fragedă. Surprizător în
relaţia dintre cei doi (un fel de replică la Învăţăturile lui Neagoe
Basarab către fiul său Teodosie) este inversiunea de roluri: tatăl este
susţinător al modernizării, în timp ce fiul e reticent la schimbare. Se
încearcă aici o analiză de mentalităţi prin opoziţia civilizaţiei arhaice în
faţa asediului formelor noi (limbaj, instruire, gastronomie), tradiţia
valahă versus Occident, o demonstraţie nu foarte concludentă
pentru că opţiunile sunt între superficial şi rudimentar (maman vs. muică/
maică). Oricum, schimburile de replici între cei doi (de fapt, între Matei şi ceilalţi
membri ai familiei) sunt cele mai vii şi evită transformarea piesei într-un
encomion. Scenariul dramatic se precipită prin apariţia lui Mustafa, care
anunţă mazilirea lui Brâncoveanu, moment anticipat de visul-delir al Stancăi
ce-i vede duşi „la Ţarigrad între ape“. Rolul ritualic al cinei, pe care nu îl
nesocoteşte nici solia turcească („turcul nu năvăleşte peste masa ghiaurului”)
îngăduie domnitorului un răgaz, dar acesta recunoaşte semnele
visului-premoniţie şi e gata să înfrunte martiriul.
Mult mai puternice sunt
reacţiile celor din jur, în special ale celor doi fii, Constantin şi Ştefan,
pregătiţi să riposteze, să afle soluţii. Inerţia domnitorului, acceptarea
mazilirii sunt chestionate de fiii cei mari la fel de impetuoşi, de revoltaţi
precum era Matei în nedumeririle lui. Ei invocă povestea ciobanului din Mioriţa,
condamnă resemnarea acestuia, caută, identifică pe cei ce au complotat (Costică
şi Mihai Cantacuzino), însă Brâncoveanu nu încearcă să desfacă uneltirile, ci
reintră în starea de transă (provocată de moartea Stancăi), o acceptare a
fatalităţii marcată şi prin dispoziţiile testamentare: o reprezentare
iconografică deasupra mormântului său, „Samson în luptă cu leul”, într-o fixare
definitivă a imaginii sale de protector al ortodoxiei.
Spectacolul-lectură
Punerea în scenă
aparţine lui Mircea Cornişteanu şi are avantajul unei distribuţii excelente.
Seria de
spectacole-lectură suportă câteva schimbări, aproape pe nesimţite se face
trecerea de la spectacolul-lectură la spectacolul definitiv. Lectura e mai mult
decât lectură, e interpretare, e asumare a rolului, acest lucru devine evident
nu numai în cazul lui Ilie Gheorghe, care are partitura cea mai largă, dar mai
ales pentru mai tinerii săi parteneri foarte entuziaşti: Marian Politic – Radu,
Cătălin Băicuş – Constantin, Cosmin Rădescu – Ştefan. Toţi trec de formula fixă
a personajului, Ilie Gheorghe este mai mult decât „unsul lui Dumnezeu“,
principele autocrat într-o legătură unică cu Judecata divină, el pătrunde
faţetele multiple ale personalităţii lui Brâncoveanu, mai ales cea de pater
familias devastat de conflicte politice şi controverse morale. Nataşa
Raab caută să elimine orice urmă de patetism din personajul care încearcă să
menţină coeziunea familiei dincolo de tragedia ce se prefigurează. Cătălin
Vieru dozează exact umorul şi vulnerabilitatea şi se identifică natural cu
firea candidă a lui Matei.
Mircea Cornişteanu pune
în acord actorii cu textul, actorii răspund provocărilor textului şi recitalul
lor dă la iveală o oglindă a principelui, fragmentată, dar
autentică.
Alice nu stie sa moara
15 iunie 2006
In Sala „Amza Pellea“ a Teatrului
National „Marin Sorescu“ din Craiova, sâmbata, de la ora 18.00, se joaca piesa
„Alice nu stie sa moara“, de Gheorghe Truta, dupa „Jurnalul“ scris de Alice
Voinescu. Piesa a fost pusa in scena de cunoscutul regizor Mircea Cornisteanu,
directorul institutiei. Din distributie fac parte: Georgeta Luchian-Tudor (in
rolul protagonistei, Alice), Angel Rababoc (Stello) si Filip Rababoc (Ingerul).
Scenografia: Viorel Penisoara-Stegaru.
O piesa despre viata
cutremuratoare a primei femei doctor in filozofie din România, Alice Voinescu,
o elitista care a suportat ororile regimului totalitar. Alice Voinescu a fost
pensionata in urma atitudinii luate fata de abdicarea fortata a regelui, a
facut puscarie comunista, a fost deportata si a avut parte inclusiv de
domiciliu obligatoriu intr-un sat izolat. I s-au luat toate cartile si nu i s-a
permis sa mai intre nici macar in biserica sateasca. Ca si cum n-ar fi fost
indeajuns, in ograda, comunistii bolsevici i-au fixat un perimetru de
patrulare. Alexandru Paleologu consemna ca aceasta avea un dar unic al
comunicarii, ca era de o gratie absolut fermecatoare: „O mare conferentiara si
o profesoara de istoria literaturii dramatice la Conservator, care atragea la
prelegerile ei (aidoma lui Nae Ionescu, Ion Petrovici sau Vasile Pârvan) o
audienta enorma, compusa din tot ce era inteligenta si simtire in societate, de
toate vârstele si categoriile, nu numai studenti“. Celalalt personaj, Stello,
este avocatul Stelian Voinescu, cel cu care s-a casatorit la vârsta de 30 de
ani, caruia Alice avea sa-i indure toate mofturile si capriciile. Pentru
Stello, chefurile sale erau deasupra culturii sotiei, nu o data facându-i viata
amara. Viata spumoasa a acestuia alaturi de femei facile este excelent redata
de actorul Angel Rababoc. Georgeta Luchian-Tudor interpreteaza monumental o
Alice Voinescu vie, pasionala in orizontul Ideii, ca si in tribulatiile anilor
de cumpana care au dus la dezmembrarea României. In spectacol, apare ingerul cu
aura si aripile pierdute. Era ingerul pazitor al doamnei Voinescu. Un inger
care ajunsese copil. Un copil pe care Alice nu l-a avut niciodata. Oare sa fi
vazut Alice in Stello propriul sau copil, din prea multa iubire? Mai mult decât
posibil, intrucât aceasta si-a iubit sotul mult mai mult decât si-a iubit
cartile. Acesta a murit, spunându-i „te iubesc“ pentru prima oara in viata.
Apoi, Alice Voinescu a continuat sa-i scrie, in jurnal, pâna si-a dat duhul,
dragului ei Stello. Un jurnal de 900 de pagini, de o sinceritate exacerbata in
relatarea unei drame reale intr-o tara trista.
Fara tagada, „Alice nu
stie sa moara“ este un spectacol inspirat din viata reala a primei elitiste din
România, un spectacol care nu merita ratat de nimeni, in special de tinerii
care nu au cum sa stie ce a insemnat regimul comunist si ororile lui.
Cine
este Alice Voinescu?
Alice Voinescu s-a nascut
in 10 februarie 1885 la Turnu-Severin. Tatal sau era avocatul Sterie Steriadi,
doctor in drept la Paris. In 1908, Alice a absolvit Facultatea de litere si
filozofie din Bucuresti, iar in 1913 a obtinut doctoratul in litere si
filozofie la Sorbona cu teza „L’interprétation de la doctrine de Kant par
l’école de Marburg. Etude sur l’idéalisme critique“. Când cartea i-a aparut la
Paris, aceasta a facut vâlva in mediile academice, iar Alice a primit o oferta
tentanta. O catedra la o prestigioasa universitate americana, pe care a
refuzat-o la modul cel mai categoric: „Nu pot accepta. In România ma asteapta
logodnicul meu“. Alexandru Paleologu spunea ca, „spre norocul culturii si
societatii românesti, a trebuit sa primeasca la Conservatorul din Bucuresti
catedra de istoria literaturii dramatice, la care a tinut pâna in 1948
prelegerile care au facut epoca“.
Intre 1925-1939, Alice
Voinescu a fost invitata la faimoasele decade de la Pontigny din Franta,
organizate de Paul Fesjardins, unde i-a cunoscut pe Malraux, Roger-Martin du
Gard, André Gide, Paul Langevin, François Mauriac, Charles du Bos, Jacques
Riviere si altii. In 1936 a publicat volumul „Montaigne“, iar cinci ani mai
târziu a editat volumul „Aspecte din teatrul contemporan“. In fine, in 1946,
Alice Voinescu a publicat volumul „Eschil“, dupa care a inceput calvarul.
Alice Voinescu si alte
profesoare de la Conservatorul de Arta Dramatica si Muzica din Bucuresti au
ramas fara catedra, fiind eliminate din corpul profesoral. In primele luni ale
anului 1948, Mihail Jora a devenit si el victima, fiind eliminat de la catedra.
Atât Voinescu, cât si Jora isi manifestasera imediat dupa 30 decembrie 1947
sentimentele monarhiste, acesta fiind, printre altele, unul din motivele
inlaturarii lor. In schimbul lor au fost adusi politruci ca Marcel Breslasu, un
anonim care s-a adaptat repede cerintelor ideologice.
In 1948, când a fost
obligata sa se pensioneze, Alice spunea: „O tara care isi reneaga trecutul, nu
are viitor“. Prin urmare, peste trei ani a fost arestata, facând un an si sapte
luni de puscarie comunista. Apoi, domiciliul obligatoriu in satul Costesti,
lânga Târgu-Frumos (judetul Iasi), unde a ramas pâna in 1954. Dupa ’54, avea sa
suporte alte cosmaruri. In 1961 anul in care a scris „Dialoguri cu eroii
tragici“, Alice Voinescu a murit.
Teatru
Liviu-Florian Jianu
Crucea lui Damocles
Alice nu ştie să moară, de Gheorghe Truţă, regia: Mircea
Cornişteanu
Profesoara de
filozofie Alice Voinescu, cu doctoratul luat la Sorbona, are, în perioada
Regatului Român, un "salariu de servitoare". Această apreciere nu
este o figură de stil a autorului acestor panseuri. Autoaprecierea
"salariu de servitoare" este menţionată de Alice Voinescu, în
jurnalul domniei sale, scris în limba română.
Familia Voinescu, al cărei
cap este Stelian, de profesie avocat, nu are printre cunoştinţele sale vreo
altă familie care, ca şi ei, să nu îşi poată permite a avea în casă o
servitoare. Curăţenia, datul cu mătura, strânsul gunoiului, ştersul mobilelor
de praf, spălatul geamurilor, spălatul şi ţesutul hainelor, lustruitul
pantofilor, bătutul covoarelor, pregătirea meselor, servirea lor, spălatul
vaselor, achitarea feluritelor taxe şi impozite cad în sarcina uneia şi
aceleiaşi servitoare, Alice Voinescu, unanim recunoscută de personalităţi
franceze ale literaturii şi filozofiei, ca filozof de geniu al epocii. Domnul
Stelian Voinescu are dese ieşiri, ca să îşi cumpere gazetele. Vine după o
zi, două, sau trei, "cu chef de ceartă", după ce va fi
"ciupit de cur" tinerele fete care îl aşteaptă în Golden Rouge-urile
Bucureştiului de altădată. În acest timp, aplecată peste scrierile lui Kant,
ale lui Goethe, sau cine ştie ale cărui nemuritor muritor, doamna Alice
Voinescu îl aşteaptă, iubindu-şi bărbatul cu o iubire mai mare decât aceea cu
care îşi iubeşte cărţile. Stelian Voinescu moare, spunându-i "te
iubesc" pentru prima oară în viaţă. Alice Voinescu continuă să îi scrie,
în jurnal, până la moarte-i, dragului ei Stello.
Veniţi la putere, comuniştii
găsesc de cuviinţă că locul Alicei Voinescu nu este la catedra universitară, şi
o scot la pensia din care ea îşi drămuieşte raţia lunară de cartofi, pâine,
mere, lapte. Dar este mult mai mult decât merită o servitoare care se închină,
în comunism, la Dumnezeu, trăgând şi toată filozofia după ea, şi
sacrilegiu sufletele unor tineri. Este închisă. Deportată. I se fixează
domiciliu obligatoriu. I se iau cărţile. Nu i se permite să mai intre într-o
biserică sătească. I se fixează ca perimetru de patrulare o ogradă.
Alice Voinescu moare în
1961. Anul naşterii mele.
În spectacol, un înger şi-a
pierdut cele două aripi, aura, a fost tuns ştrengăreşte, dar a strigat: Doamne,
pedepseşte-mă după voia Ta, pentru că i-am dat răgaz lui Alice să îşi scrie
jurnalul! Jurnalul doamnei Alice Voinescu. Copilul doamnei Alice
Voinescu. Fă-mă frunză, lemn, piatră
Dar
nu om! Nu mă face om! Îngerul păzitor al doamnei Voinescu ajunsese un copil, pe
care Alice nu l-a avut niciodată. Sau l-a avut în Stello.
Pe mesele berăriilor,
discotecilor, bistrourilor, mac-urilor, restaurantelor, Golden Rouge-urilor
moderne, jurnalul servitoarei Alice Voinescu aşteaptă să fie deschis, la rece,
şi citit, cald încă, de tinerii României eterne.
TEATRUL NAȚIONAL ”VASILE AECSANDRI” BĂLȚI
CRÂNGUL ALBASTRU
sau
Dar ce facem cu Isus?!
de Gheorghe
Truță
Distribuția:
Fadăr: VICTOR DRUMI, Artist Emerit
Băiatul: BORIS MELINTI
Hoțul: EMIL DODIȚĂ
Preotul: ION MARCOCI
Maria Magdalena: NICOLETA PĂLĂRIE
Tânărul: VICTOR VSIUTINSCHI
REGIA: ION CIBOTARU
Scenografia: ION PUIU
Mișcarea scenică: IRINA FORMANIUK
Directorul Teatrului: ANATOL RĂCILĂ, Actor al
Poporului
Premiera: 5 mai 1996, pe Scena Mare a
Teatrului Național ”Vasile Alecsandri” din Bălți.
TEATRUL
NAȚIONAL VASILE AECSANDRI” BĂLȚI
Patru surori
de Gheorghe
Truță
Distribuția:
NELI:
IRINA ȚĂRUȘ, Mihaela Talpă
VICTORIA: EUFROSINA CAPMARI-Artistă Emerită, Iulia Șumanschi, artistă
emerită
BABIŢA:
MELANIA LUPAN-Artistă a
Poporului , Victoria Roșca
TANŢI : ANA ȚĂRUȘ-Artistă a Poporului, Ala Rusu
COSTEL: PAVEL LUPĂCESCU
VERONEL
VERON CIPRIAN RĂCILĂ, Artist Emerit, Emil
Jenescu
VERONACHE
SCENOGRAFIA: OXANA REVENCO
MIȘCAREA PLASTICĂ: IRINA FORMANIUK
REGIA: ION MARCOCI- Artist al POPORULUI
Pentru
rolul TANȚI, actrița ANA ȚĂRUȘ a fost nominalizată de UNITEM pentru ”Cea mai
bună actriță într-un rol secundar”
Piesa
a mai fost reprezentată de colective de elevii din Satu Mare, Săliște și
Chișinău, toate premiate în cadrul Festivalurilor Naționale ale liceenilor de
la Satu Mare, Constanța etc.
Joi, 10 Aprilie 2014
Şase ani de
festival
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din
Bălţi propune spre delectarea admiratorilor artei scenice patru zile de
experienţe sufletești alese. Luni se va monta în premieră piesa pentru copii
„Ștefan Vodă din legendă” de Gheorghe Calamanciuc, în regia lui Ion Marcoci,
artist al poporului, piesă ce asimilează mai multe producţii folclorice pentru
a conferi o imagine cât mai convingătoare a virtuţilor domnitorului și care
îndeamnă la iubirea de ţară, de neam, de Dumnezeu. În aceeași zi, trupa
Naţionalului bălţean îi va aduce un omagiu celui căruia teatrul îi poartă
numele, prin spectacolul „Coroana Triumfală”, regizat de Anatol Răcilă, artist
al poporului și director al acestei instituţii culturale de mai bine de două
decenii. Datorită unui amestec bine temperat între cultivarea virtuţilor umane
și ironizarea slăbiciunilor ce-i stăpânește, reprezentaţia dată se bucură de o
popularitate aparte în rândul spectatorilor. A doua zi, vor fi montate „Brăţara
de aur”, scenariul și regia aparţinându-i lui Victor Ignat și „Patru surori”, de Gheorghe Truţă (regia: Ion
Marcoci, artist al poporului), piesă ce-și asumă veșnica problemă a revenirii,
a întoarcerii la origini. Miercuri, pe lângă „Ștefan Vodă din legendă”, se va
juca și „Piatra din casă” de Vasile Alecsandri, în regia lui Constantin
Stavrat, artist al poporului, ce reprezintă o radiografie ironică a societăţii
românești, în stilul caracteristic autorului „Chiriţei…”. Reprezentaţiile se
vor încheia joi, când cei mici vor fi așteptaţi la spectacolul „Cenușăreasa”,
binecunoscutul basm al lui Charles Perrault fiind ţintit dintr-o altă optică
regizorală de către artista emerită Ina IlașciucUngureanu, iar pentru adulți se
va monta o altă premieră a acestei stagiuni - „Arena”, de I. Fridbergas (în
regia lui Dumitru Griciuc, maestru în artă și proaspăt laureat al Premiului
„Valeriu Cupcea”), un tulburător spectacol despre ferocitatea vieţii, despre
contrastul dintre fiară și om, ce pare să dispară în ochii noștri, despre
așteptări și decepţii, încredere și trădare. Teatrul a vrut dintotdeauna să
reprezinte o parte a existenţei umane. Anume din acest considerent, el mizează
de fiecare dată pe palpitaţia vieţii în scenă și în sală. Restul, cum ar fi zis
Franz Kafka, e literatură. (Catren teatral publicat în Cultură, 25 Februarie
2013)
Nominalizările
pentru gala premiilor UNITEM 2013 I. Premiul pentru cel mai bun spectacol
(Marele Premiu) 1. Spectacolul „Storcătorul de fructe” de Ilia Cilaki, regia
Vitalie Drucec, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”; 2. Spectacolul „Equus” de
Piter Şeffer, regia Iurie Harmelin, Teatrul Dramatic pentru Tineret „S uliţî
roz”; 3. Spectacolul „Cântecul Lebedei” după A. P. Cehov, regia Emil Gaju,
Teatrul Studio „Geneza Art”. II. Premiul pentru cea mai bună lucrare
regizorală: 1. Vitalie Drucec, „Storcătorul de fructe” de Ilia Cilaki, Sala
Studio „Valeriu Cupcea” a Teatrului Naţional „Mihai Eminescu”; 2. Iurie
Harmelin, „Equus” de Piter Şeffer, Teatrul Dramatic pentru Tineret „S uliţî
roz”; 3. Emil Gaju, „Cântecul Lebedei” după A. P. Cehov, Teatrul Studio „Geneza
Art”. omonim de Petre Ispirescu, regia Valentin Dobrescu, Teatrul Republican de
Păpuşi „Licurici”; 3. Spectacolul „Surioara Alionuşka şi frăţiorul Ivanuşka”
(după o poveste populară rusă). Versiunea scenică şi regia Stanislav Jelezkin
(Rusia), Teatrul Republican de Păpuşi „Licurici”. VI. Premiul pentru cel mai bun rol secundar feminin: 1. Marina Staşoc
pentru rolul Purcelul, spectacolul „O simplă istorie” de Maria Lado, regia
Raisa Chirilova, Teatrul Dramatic Rus de Stat „A. P. Cehov”; 2. Ana Ţăruş pentru rolul Tanţi,
spectacolul „Patru surori” de Gheorghe Truţă, regia Ion Marcoci, Teatrul
Naţional „Vasile Alecsandri” din Bălţi; 3. Olga Prohorova pentru rolul Ira,
spectacolul „Pe lângă dragoste” de Alexandru Korovkin, regia Igor Malov
(Rusia), Teatrul de Dramă şi Comedie „N. S. Aroneţkaia” din Tiraspol. (Publicat
în Timpul Liber pe 1 Martie 2013,
Rep. Moldova.)
„Aplauze”
şi premii pentru liceenii-actori
Mirela STÎNGĂ (mirela.stinga@telegrafonline.ro)
|
Timp de trei zile, liceenii-actori din ţară şi de peste
hotare au demonstrat, la Constanţa, că au talent şi că merită din plin
aplauzele publicului. TROFEUL, LA CHIŞINĂU În urma deliberării juriului, condus
de actorul şi regizorul Bogdan Caragea, de la Teatrul de Stat Constanţa, cele
mai bune trupe au primit recunoaşterea oficială. Cel mai râvnit premiu al
festivalului, Trofeul „Aplauze”, a trecut Prutul, fiind adjudecat de elevii de
la Liceul „Mihail Kogălniceanu” din
Chişinău, care au prezentat spectacolul „Căsătoria”, după Gogol. „Lecţia” de
teatru „Englezeşte fără profesor”, de Eugene Ionesco, le-a purtat noroc
constănţenilor de la Liceul Teoretic „Ovidius”, care au obţinut Premiul al
II-lea. Ovidienii s-au remarcat şi la secţiunea interpretare, unde Mircea Leca
a obţinut trofeul. Premiul
Inocenţei i-a fost conferit trupei „Crista”, de la Liceul „Mircea cel Bătrân”
din Chişinău, care s-a remarcat cu spectacolul „Patru surori”, de Gheorghe
Truţă. Cel mai bun spectacol străin a fost cel susţinut de trupa
„Afrodita” din Spania, pentru „Sărbătoarea zeiţelor Demeter şi Persefona”, după
Aristofan. „Afrodita” a mai obţinut un premiu, pentru Cel mai bun actor străin,
care a ajuns la Jesus Marruecos. Premiul pentru originalitate a ajuns în
Turcia, la Balikeşir, fiind acordat elevilor remarcaţi cu spectacolul „Anthony
şi Cico”, de prof. Yusuf Bozkurt. Premiul pentru dramaturgia românească le-a
revenit bucureştenilor de la „Dor fără saţiu”, care au prezentat „O creangă de
liliac în ianuarie”, spectacol-coupe după Mihail Sebastian.
La
Bălți cu TREI SURORI și fratele Gh. Truță
La ultima s-a premieră din această
primăvară, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din mun. Bălţi, R. Moldova, l-a
avut invitat pe profesorul de matematici, Gheorghe Truţă, care nu ne călcase
urbea din mai 1996, când Ioan Cibotaru îi montase Ce ne facem cu Isus, zic, în
acea seară, dramaturgul a venit să-şi vadă cele patru surori conversând cu
spectatorul bălţean (de fapt, numai trei dintre ele sunt surori, Taţi (Ana
Ţăruş, Artistă emerită), „fără pretenţii”, cum o defineşte autorul, fiind
cumnata lor, dar, mă rog, trebuia cumva să-i fie aruncată o nevinovată sfidare
lui A. Cehov?). A venit, probabil, şi să se convingă încă o dată: merită să
părăsească toate celelalte ocupaţii pentru câştigarea pâinii de toate zilele şi
să se consacre doar scrisului pentru scenă? Trăind într-o ţară a U.E., chiar e
nenorocire, că n-o poate face. Pentru că Gh. Truţă e un dramaturg neobişnuit.
Prin felul de a aborda teme vechi de când lumea. Făcând-o fără ostentaţie
postmodernistă. Prin talentul de a presura cu inginiozitate în textu-i surprize
ce te înfioară şi-ţi dau de gândit. Replicile lui sunt sprinţare, tăinuind în
dedesubturi conotaţii în care freamătă fiorul. Tragicul şi comicul sunt fraţi
gemeni şi e cu neputinţă să-i dispersezi – strici urzeala dramatică, pui în
pericol personajele. Căror autorul le oferă libertate aproape deplină. I-a mers
grozav lui Gh. Truţă, că lucrarea-i a nimerit pe mâna minunatului actor Ion
Marcoci, proaspăt Artist al poporului, care în ultimii ani se consacră mai mult
regiei. E şi de profesie regizor. I-a mers, pentru că în prima distribuţie (are
două) a cooptat actriţele care mai mult gândesc cu sufletul. Şi le-a ghidat să
intre în roluri cu totală dăruire, dar păstrând cu chibzuinţă limetele
firescului. De-aceea a reuşit să aducă în scenă caractere bine pronunţate,
prestând un joc sub semnul dezinvolturii. Talentata, vulcanica şi tânăra
actriţă, Irina Ţăruş, s-a cuibărit de minune în sufletul şi trunchiul lui Neli,
„frumuseţe de provincie” (dar nu ştiu dacă Neli o depăşeşte aici pe Irina).
Visu-i ce devenise obsesie („să se pomenească pe Champs-Elisee.., să umble
...fâl-fâl pe lângă Louvre”) s-a nimerit a fi, pe semne, foarte aproape celor
peste patru sute de tineri ce umpluseră sala de spectacole. Reprezentaţia se
juca „în oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână”, cred că înţelegeţi. I-am
urmărit cum reacţionează auzind-o pe Neli lamentându-se: „Praf în ochi. Praf
sub limbă. Praf în aer. Praf în...praf!” Lesne ar fi evadat şi ei din mocirla
provinciei chiar în acele clipe. Împreună cu protestatara în faţa
mediocrităţii. Dar realizarea visului lui Neli depinde de cele zece hectare de
vie care aşa şi n-au mai fost vândute. N-a vrut autorul. Parisul refuză s-o
primească şi cu moştenirea ei de contesă, ce i-o lasă sora Victoria. N-a putut
pleca. S-a întors din gară. Pentru că-i „proastă şi fricoasă”. Pentru că se
credea leu, dar „nu-i decât mâţă”. Sunt spusele ei. Nu ştiu dacă le-au crezut
toţi. Dramaturgul n-a dorit să devină Neli contesă. Şi Ion Marcoci n-a căutat
să găsească şmecherii regizorale ca să ne sugereze măcar: dacă nu în clipele
acelea de derută, apoi măcar peste ani, Neli va pleca totuşi să ia în primire
castelul de contesă. Autorul pune totul pe seama implacabilităţii destinului
visătoarei din provincie: „Eu sunt abonată la mediocritate”, zice în final
„frumuseţea de provincie”. Ne doare. Dar o credem. Ceea ce i-a reuşit în mod
deosebit regizorului e crearea unui ansamblu actoricesc, demn de invidiat:
bonoma cumnată Taţi, care refuză să-şi mai păstreze fâşia de vie pentru fiu-său
pierdut în lume, e înconjurată de cele trei surori – Victoria (Eufrosinia
Capmare, Artistă emerită), „moştenitoarea turistă” care, după douăzeci de ani
de rătăcire prin lume, revine să moară la cuibul părintesc, Babiţa (Melania
Lupan, Artistă a Poporului), bătrânica mereu îndrăgostită care se crede
„verde”, şi Leli. Tustrele – surcele care nu par deloc sărite de la acelaşi
trunchi. Le uneşte doar via, moştenirea lor comună. Care, alcătuind
decorul-fundal din spate (_Anatol Răcilă, Oxana Revenco), se înfioară a
singurătate, a aşteptare, îşi mişcă frunzele a nelinişte, a evadare spre
dincolo. La ea a revenit din străinătatea amară (dar a făcut-o totuşi contesă!)
Victoria, ca să-şi întâmpine în preajma casei părinteşti dimineţile-minuni.
Sunt tentat să cred că Victoria e personajul-cheie al lui Gh. Truţă. Spre el
îşi focalizează atenţia şi regizorul. Pentru că ponderea şi nobleţea
mesajului-chintesenţă este următorul: în crepuscul, toţi revenim cu sufletul şi
cu paşii la cuibul de unde am pornit în lume. Nu-i o idee nouă. Dar care
comportă riscuri serioase să revenim la
ea în opere dramatice, în acest timp al exodului tinerilor şi mai brumaţilor de
ani în toate cele patru vânturi. Jocul Eufrosiniei Capmare aduce tragicul,
răscolitor prin veridicitatea-i. Jocul Melaniei Lupan aduce comicul.
Molipsitor, copleşitor, gâlgâitor în revărsarea-i. Şi-l întregeşte mustos
Veronel în cele trei ipostaze (Ciprian Răcilă, Artist emerit). Ar mai fi de
spus şi despre muzica spectacolului, selectată şi compusă cu har de
compozitorul bălţean Mihail Blanc. În rest, nimic nou pe lumea asta: Victoria
se călătoreşte (evocând stingerea ei, regizorul îmbrăţişează neconvenţionalul
autorului, dar o face rigid, neabolind teluricul). Neli, strangulându-şi visul,
urmează să depună flori la mormântul surorii care a vrut-o contesă. Şi să
aştepte, cu blajina Taţi. Să aştepte veşnicia... În sfârşit, fratele nostru de
peste Prut, Gheorghe Truţă, a dat o nouă lovitură la Naţionalul bălţean. Ne
bucurăm pentru el. Pe când următoarea?
Patru surori de Gheorghe Truţă Premiera a avut loc la 30 februarie 2012.
(Gheorghe Calamanciuc în TEATRUL AZI,
București și TEATRUL, rep Moldova.)
Matematician premiat pentru dramaturgie
Piesa „Călătorie în ţara basmelor”
scrisă de olteanul Gheorghe Truţă a fost premiată la Concursul de dramaturgie
pentru copii şi tineret organizat de Teatrul “Vasilache” şi va fi jucată pe 28
aprilie. „Lucrul la acest spectacol prilejuieşte o altă premieră la teatrul
nostru: colaborarea cu Universitatea de Arte «George Enescu» din Iaşi,
Facultatea de Teatru. În cadrul acestui parteneriat, trei studente, respectiv
Elena Zmuncilă-Iaşi, Bianca Priceputu-Brăila şi Alexandra Lupu-Botoşani, toate
în an terminal vor participa la realizarea spectacolului. La finalizarea
studiilor ele vor avea posibilitatea de a colabora sau chiar a se angaja la
teatru”, a menţionat Florin Aioniţoaei, directorul teatrului. Gheorghe Truţă
s-a născut pe 1 iunie 1958, în localitatea Călui, judeţul Olt. Din 1982 este
profesor de matematică, dar se manifestă şi în plan literar. În 1993 a devenit
membru titular al Uniunii Scriitorilor. Printre lucrările sale se numărăr
romanele „Oraşul”, „Raiul şobolanilor”, dar şi volumul „Teatru – piese jucate,
premiate sau interzise”. (Oana RADU
în Monitorul de Botoșani)
TEATRUL
”ION CREANGĂ” BUCUREȘTI
GREA E VIAȚA DE PITIC!
de Gheorghe Truță
Piticul: Ionuț Ciochia
Harap-Alb: Oliviu Bughiu
Alba ca Zăpada: Julieana Drăghici
Spânul, un pompier: Cristian Crețu
Capra: Anca Zamfirescu
Vrăjitoarea: Marioara Sterian
Scufița Roșie: Carmen Palcu
Bunicuța: ALEXANDRINA HALIC
Valetul, Cronicarul, Zmeul: Voicu Hetel
Trei iezi cucuieți: Camelia Andrița
Zmeul Zmeilor: Daniel Tudorică
Lupul: Cristian Eremia
REGIA: ANCA PUȘCAȘ
Spectacol-lectură prezentat în cadrul Festivalului Internațional
de Teatru pentru copii: ”100, 1000, 1000000 de povești”, ediția a VI a, 2012,
București, 29 septembrie-6 octombrie.
TEATRUL
DE STAT ”BACOVIA” BACĂU
MAREA
BRAMBUREALĂ
de GHEORGHE TRUȚĂ
Distribuţia:
Doctorul:
Florin Crãciunescu
Nae:
Viorel Baltag
Personajul
în plus: Mihai Drãgoi
Proprietarul:
Constantin Coşa
Barmanul:
Gheorghe Doroftei
Madam
Nuţi: Despina Prisacaru
Sofica:
Codrina Cãlinescu
Sergentul:
Dan Cogãlniceanu
Pompierul: Narcis
Serghiev
Regia
artisticã: Mihai Manolescu - Teatrul
Naţional Bucureşti
Scenografia:
Victor Creţulescu - Teatrul Naţional
Bucureşti
Directorul
Teatrului: Calistrat Costin
Sufleor:
Crina Doroftei
Recuzitã:
Nicu Pascu
Şef
de producţie: Milicã Rãducanu
Regia
tehnicã: Nae Stroea
Premiera:
1 octombrie 1995, în deschiderea stagiunii 1995-1996 a Teatrului de Stat
BACOVIA din Bacãu.
*
Piesã premiatã la prima ediţie a Concursului Naţional de Dramaturgie CAMIL
PETRESCU
*
Spectacolul cu MAREA BRAMBUREALÃ a fost prezentat la a doua ediţie a
Festivalului Internaţional al Comediei (FESTINGAL) de la Galaţi.
*
Premiul pentru Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor, filiala Craiova.
Convorbire
dintre scriitorul Calistrat Costin, directorul Teatrului “Bacovia”, şi
regizorul Mihai Manolescu - din Caietul_program al spectacolului:
CALISTRAT
COSTIN: Domnule Manolescu, domnule regizor al Teatrului Naţional din Bucureşti,
domnule profesor de regie la Academia de Teatru şi Film, aţi agreat colaborarea
cu Teatrul “Bacovia”, v-am propus mai
multe piese de dramaturgi contemporani şi Dumneavoastrã aţi ales-o pe aceasta.
De ce? De ce v-a plãcut “Marea Bramburealã”?
MIHAI
MANOLESCU: Nu mi-a plãcut... despre ce vorbeşte “Marea Bramburealã”, dar...
mi-a plãcut cum vorbeşte! Piesa surprinde sindromul României
“post-revoluţionare”: indolenţa, capacitatea “omului nostru” de a se resemna
frumos”. Militanţii pentru acţiune îşi considerã sarcina îndeplinitã în clipa
în care au reuşit sã incite pe alţii, dupã care, într-o superbã serenitate, se
retrag în confort. Pasarea responsabilitãţii asupra “caprei vecinului european”
linişteşte neliniştile românului. Piesa se înscrie într-o acidã tradiţie
teatralã româneascã: Caragiale - Mazilu - Eugen Ionesco...
CALISTRAT
COSTIN: Un reputat om de teatru din Occident declara cu mâna pe inimã cã
singura şansã realã în arta spectacolului contemporan o are comedia. Rãspunde
“Marea Bramburealã” nevoii de satirã şi umor, de haz (fie şi de necaz!) resimţit
de publicul nostru?
MIHAI
MANOLESCU: Categoric da! Piesa e o satirã politicã de cea mai bunã calitate
care îşi propune sã “mobilizeze conştiinţa politicã a individului. Într-un mod
subtil se infiltreazã defetismul morbid de tipul “cioranian” (ceea ce nu împieteazã asupra geniului marelui român!),
indicând demersul cel mai pozitiv pe care “omul social” are datoria sã şi-l
asume: cultivarea speranţei (mai exact spus “nãdejdii”...) Pe scurt, inamicul
acestei piese este deznãdejdea. Transfuzia de suflet este un lucru atât de greu
încât nu se poate face decât cu umor: “ridendo castigat mores!”
CALISTRAT
COSTIN: V-aţi ilustrat ca director de scenã cu resurse deosebite pentru
comedie, aţi montat cu mare succes la Teatrul de Comedie “D-ale carnavalului”,
la Naţional “Patrihoţii” (dupã textele satirice ale lui Alecsandri), recent
“Visul american” de Albee, la Teatrul Mic ş.a. Credeţi în virtuţile
“terapeutice” ale comediei?
MIHAI
MANOLESCU: Râsul fortificã inima (“cordul” lui Muşatescu) şi spalã sufletul.
Uneori cultura ne joacã feste; adevãrul depãşeşte determinismul, aşezându-se în
stãrile cele mai profunde ale simţirii;
despre “ne-simţire” vorbeşte piesa domnului Gheorghe Truţã, de care sunt
convins cã vom mai auzi... Sperãm cã odatã ce ne-a pus pe masã inima,
vivisecţia noastrã, a realizatorilor spectacolului, sã devinã... disecţie! Sunt
convins cã (aidoma lui Lewis Caroll - şi el tot profesor de matematicã)
Gheorghe Truţã va reuşi în laboratorul sãu de alchimie literarã sã distileze
inefabilul elixir al speranţei.
Imagine de la premiera piesei ”Simfonie pentru flaut
și nimeni”
TEATRUL NAȚIONAL ”MIHAI EMINESCU”
TIMIȘOARA
JOC SECUND
de Gheorghe
Truță
Distribuția:
Manole:
Damian Oancea
Balena:
Mirela Puia
Ariciu:
Petru Silviu Văcărescu
Metrî:
Claudiu Dogaru
Regia:
Sabin Popescu
Spectacol-lectură,
17 mai 2016, în cadrul Festivalului Național de Dramaturgie.
UNITER:”Cea mai bună piesă românească a anului 2017”
COMUNICAT DE PRESĂ: Juriul Concursului de dramaturgie
"Cea mai bună piesă românească a anului 2017", compus din: MARINA CONSTANTINESCU (critic), ALEXANDRU
MAFTEI (regizor), VLAD MASSACI (regizor), DAN C. MIHĂILESCU (critic) şi
MARIAN POPESCU (critic), a decis să
nominalizeze în Selecţia Finală următoarele piese:
O MIE NOUĂ SUTE OPTSPREZECE REÎNCĂRCAT de RADU
MACRINICI
50 DE SECUNDE de DANIEL OLTEAN
FARAONUL ȘI LUMINIȚELE DE LA CAPĂTUL TUNELULUI de
GHEORGHE TRUȚĂ
CAPTIVI de CALIOPIA HODOROGEA
DELEGATUL de PETRU BARBU
Programul
Piesa Anului al Uniunii Teatrale din România-UNITER se desfăşoară sub egida şi
cu sprijinul Casei Regale a României. Premiul Cea mai bună piesă românească a
anului 2017 va fi oferit în seara Galei Premiilor UNITER ce se va desfășura la
Alba Iulia în 7 mai 2018 iar Editura UNITEXT a UNITER va publica un volum cu
piesa câştigătoare.
UNITER: ”Cea mai bună piesă românească a anului 1999”
SELECTIA
FINALA:
„Apocalipsa gonflabila” – Saviana Stanescu
„Dezvaluirile tarzii ale unui pretins martor ocular” –
Constantin Eretescu
„Cercul” – Mircea Radu Iacoban
„Ingerul electric” – Radu Macrinici
„Catedrala” – Gheorghe Truta
„Lume, lume, soro lume” – Valentin Nicolau
JURIUL:
Valeria Seciu, Victor Ioan Frunza, Cristian Theodor Popescu
Ambasadorul
Austriei
şi
Doamna Rosemaria Schwarzinger
au
plăcerea de a invita pe
domnul Gheorghe Truță
la un cocktail
luni, 12 martie 2012,
orele 18.00
la resedinta
Ambasadei Austriei
Dumbrava Rosie 7 R.S.V.P.
Bucureşti Tel.:
021-201 56 12/2
Cu
Tudor Gheorghe, tatăl marelui actor și trubadur, fost deținut politic, și poetul Patrel
Berceanu, în fața Teatrului Național ”Marin Sorescu”, la premiera piesei ”Alice
nu știe să moară”, având în rolul principal pe actrița Georgeta Tudor-Luchian,
soția lui Tudor Gheorghe.
De la decernarea Trofeului Concursului
Național de Dramaturgie, ”Teatrul în doi”, ed. a II a, 2011, în cadrul
”Festivalului Orașelor Dunărene” , ed. a XIV a, Teatrul ”Tudor Vianu”, Giurgiu,
pentru piesa ”Romeo și Julieta reloaded”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu