Goi, spre paradis
Un privitor priceput ar putea remarca ușor că dramaturgia românească de
azi e sublimă dar, din punct de vedere
al transpunerii scenice, lipsește cu desăvârșire. Acesta e serntimentul pe care
l-am avut după ce, doi ani la rând, am participat la Festivalul Dramaturgiei Românești
de la Timișoara, în care cel mai bun spectacol a fost, de departe, ”Mobilă și
durere” de Teodor Mazilu, în regia lui Victor Ioan Frunză, pus la un teatru mic
și puțin cunoscut din București, în timp ce teatrele consacrate și somptuos
plătite din banii românilor, mă gândesc că și cu scopul de a promova
dramaturgia autohtonă, au lipsit cu desăvârșire din programul Festivalului sau
au venit cu spectacole anodine, unele stupide. Dar cine să ”privească”, atunci
când cei îndrituiți s-o facă sunt nepricepuți, fripturiști sau simpli
”tetrologi”, veniți pentru o masă caldă și un șpriț rece?! Mai precis,
dramaturgia românească de azi prezintă un sinopsis care ar suna cam așa: câteva
concursuri din ce în ce mai naționale, dar din ce în ce mai trucate sau
inutile, pentru că aproape nimic din ce se premiază nu se joacă, câteva autoare
amazoance, înfipte în instituții teatrale, unele cu ștaif, care pozează în
urmașele lui Mușatescu, și care scriu, în genere, despre cum se vede penisul sau
clitorisul din anumite poziții și momente ale zilei, în plus se cred și foarte
inteligente, din moment ce sunt jucate și, în unele cazuri, chiar premiate la
diferite festivaluri naționale și internaționale, și ele de complezență. În
aceste condiții, să scrii Teatru, și nu texte sau scenarii teatrale devine tot
mai greu, sau le scrii... dar îți rămăn în portofoliu! E și cazul minunatiului
dramaturg Ion Bogdan Martin, jucat pe ici-colo, dar mai răruț... că-i mai
drăguț, chiar când câștigă, și în regulamentul concursului se stipulează că
piesa va fi ”pusă”. Și, oricum, e jucat mai puțin decât ar merita. Pentru că,
trebuie spus din capul locului, volumul
recent ”Goi, spre paradis”, apărut la Editura Araral, 2014, și aici cu
peripeții, e o carte de teatru adevărat.
Volumul cuprinde șase piese: ”Goi, spre Paradis”, ”Excelența Sa, Arestul
preventiv”, ”Travaliul ducesei de Cambridge”, ”Whiskey, șampanie, atmosferă”, ”Nebunia
lui Rudolf”, ”Aventură în patru sau Cum este să pierzi trenul într-un colț
uitat de lume”, câteva dintre ele premiate, unele chiar cu Marele Premiu la
concursuri naționale dar, după știința mea, niciuna încă jucată, deși, cum
spuneam, la cel puțin una, Travaliul ducesei de Cambridge, se impunea prin
regulamentul concursului punerea în scenă a piesei... dar, iarăși după câte
știu, în chiar acel caz a fost jucat premiul III! Însă, pe malul Dâmboviței și împrejur, nimic nu ne
mai miră!
Nu mă voi avânta la analiză exhaustivă pe text, dar din capul locului
observ că toate cele șase piese ”seamănă”, în sensul că Ion Bogdan Martin are
deja un stil de a scrie Teatru, la limita subțire între clasic și modern. Nu
sunt de acord cu ce spune Horia Gârbea pe a coperta a patra a volumului, cum că
”Ion Bogdan Martin scrie chiar de amorul artei”, din contră, autorul este un
dramaturg, nu doar de cea mai bună calitate teatrală, dar și un profesionist în
ale Teatrului, în speță într-ale Comediei, de pildă, ani dea rândul a scris
texte umoristice pentru Romică Țociu și Cornel Palade, în perioada lor bună,
scenarii de comedie pentru Clanul Popeștilor, de la Antena 1, ori scenarist la
Antena 1 la ”Neața cu Răzvan și Dani”. Mai curând sunt de acord cu ce spune
cunoscutul realizator TV, Octavian Sava, care observă: ”Ceaea ce îl
caracterizează pe Ion Bogdan Martin este oralitatea. Eroii săi vorbesc ca
oamenii de pe stradă. Ar părea că tot ce scrie a fost surprins cu
reportofonul...”
În fiecare piesă, Ion Bogdan Martin se situează direct în cotidian, în
genere, cu o narațiune simplă. Prima piesă, care dă și titlul volumului, are
doi protagoniști, Alex și Mirinda, el actor și ea femeie, ce se întâlnesc
într-o stație de autobuz părăsită și își conjugă obsesiile, iar în ”Travaliul
ducesei de Cambridge”, piesa cea mai elaborată din volum, trei personaje, Profu’, Despina și Nelu, dublate de vocile lor interioare, țes
un discurs teatral pe cât de simplu, pe atât de substanțial. Lipsa unei
structuri teatrale consistente e chiar strategie auctorială la Ion Bogdan
Martin, simplitatea și elocința, dublate de o replică pe alocuri scânteietoare sunt
atuurile unui demers dramaturgic original și foarte personal. Transcriere
punctual-teatrală e deseori savuroasă: replica e vioaie, situațiile comice și
sunt percutante, întreg eșafodajul scenic e deopotrivă solid și incitant. E
clar că Ion Bogdan Martin scrie pentru Scenă, știe și așteaptă respirația
omului din Sală.
Cum spuneam, Ion Bogdan Martin este printre cei maximum zece autori
dramatici contemporani care mai scriu Teatru, și nu scenarii teatrale, și un
important dramaturg contemporan. Vede cineva asta?!
GHEORGHE
TRUȚĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu